Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Howard Barker

Oprindelig forfatter JaBr

Howard Barker, f. 1946, engelsk dramatiker og instruktør. B fik stor betydning i dansk teater i 1990'erne. Debuterede 1970 på Royal Court Theatre Upstairs med Cheek. B er opvokset i en sammenhæng præget af marxisme og engelsk klassebevidsthed, hvilket mærkes i de første satiriske og politiske stykker, fx Claw 1975 (Kloen Aalborg Teater 1977). At han senere lagde afstand til ideologien, gjorde ham ikke mere spiselig for engelsk teater, hvor hans værker kun modstræbende opføres. Men efterhånden blev han spillet og berømmet i det øvrige Europa. En gruppe britiske skuespillere dannede 1988 The Wrestling School alene for at opføre hans mere end 50 stykker. Gruppen har gæstet Danmark flere gange; 1995 i Kanonhallen med Bs egen opsætning af Hated Nightfall 1994 (Rædsel for natten Det Kongelige Teater 1997), 1996 med Uncle Vanya fra s.å. hos HollandHouse og 1998 med Ursula fra s.å. i Kanonhallen. 1993 opførte et hold skuespillerelever fra Odense Teater (gruppen kaldte sig senere Bruthalia Teatret) Hundens Magt (The Power of the Dog 1984), 1994 Den hårdhjertede (A Hard Heart 1992) og 1997 Europæerne (The Europeans 1993). Mammutteatret styrkede dansk interesse for B med en opsætning af Slottet – en triumf 1994 (The Castle 1985, Borgen Svalegangen 1994). I 1996 opførte Det Kongelige Teater Scener fra en henrettelse (Scenes from an execution 1990, Slaget ved Lepanto DRradio 1987) og i 1999 instruerede B selv Det sårede ansigt i Kanonhallen (Wounds to the Face 1997). Animals in Paradise 2000 blev skrevet til coproduktion for Det Kongelige Teater og Malmö Dramatiska Teater. Bs tanker om tidens teater kan bl.a. studeres i essaysamlingen Arguments for a Theatre 1997. Med sit centrale begreb ‘det katastrofiske teater’ undsiger han ikke alene det politiske teaters rationelle løsningsmodeller, men også det naturalistiske teater med dets iboende oplysningskultur. ‘Det katastrofiske teater’ er tænkt som en moderne tragedie, der skal erstatte den lineære og logisk narrative struktur med fokus på enkelte nedslag i det dramatiske stof, som fx det famøse vådeskud i Uncle Vanya. I 2006 skrev B En såret kniv til uropførelse på Odense Teater og 2007 Død, død og meget død til uropførelse på K2.

Dramatiske værker: Possibilities 1988 (I tilfælde af … Det Kongelige Teater 1993); The Bite of the night 1988; Judith 1995 (Teatret ved Sorte Hest 2000); A House of Corrections 2001; Gertrude – the Cry 2002 (gæstespil på Kronborg s.å.); Stalingrad HollandHouse 2002.

Bibliografi: Barker, H Essays: Arguments for a Theatre 3. udg., 1997; Lamb, C Howard Barker’s Theatre of Seduction 1997; Reinholdt, M ‘Kunstnere Lyver’ i Weekend Avisen 26.06.1998; Sidenius, S ‘Vanyas kategoriske imperative’ i Teaterlæsninger 2000.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Janicke Branth: Howard Barker i Gyldendals Teaterleksikon, Alette Scavenius (red.), 2007, Gyldendal. Hentet 17. januar 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=427280