John Gielgud, 1904-2000, engelsk skuespiller og instruktør. 1924 blev G tilknyttet Oxford Repertory Company, hvor han i et bredt repertoire udviklede sin elegante stil, præcision og udtryksfulde stemme, der førte ham videre til et stort klassisk repertoire på Old Vic Theatre og Sadler’s Wells Theatre med store Shakespeareroller fra Romeo til Richard II og ikke mindst Hamlet. Med sin egen iscenesættelse af Hamlet 1934 bragte han klassisk skuespilkunst tilbage til West End og blev sin generations danske prins Hamlet, spillet i New York 1936 og på Kronborg 1939. 1930 skabte G for første gang en af sin karrieres mest berømte roller, hittebarnet John Worthing i Oscar Wildes The Importance of Being Earnest (Bunbury), og i 1933 opnåede G stjernestatus i titelrollen i Elizabeth Mackintoshs (skrevet under pseudonymet Gordon Daviot) Richard of Bordeaux, en moderne version af Shakespeares Richard II. 1937-38, en berømmet sæson på Queen’s Theatre, stod G for opsætninger af bl.a. Shakespeare og Tjekhov med stor vægt på ensemblespillet. I de følgende årtier kom flere store klassiske præstationer, bl.a. den legendariske Shakespearemosaik The Ages of Man, med efterfølgende verdensturné fra 1958, og et interessant samspil med Ralph Richardson i et moderne repertoire med David Storeys Home 1970 og Harold Pinters No Man’s Land 1975. G var først og fremmest teatermand, men fik med årene store opgaver i film og tv, bl.a. i Alain Resnais’ Providence, Peter Greenaways Prospero’s Books 1991 og dramatiseringen af Evelyn Waughs Brideshead Revisited BBC 1981. G var en eminent Shakespearefortolker og instruktør og betragtes s.m. Laurence Olivier som sin generations betydeligste skuespiller.

Bibliografi: Gielgud, J Stage Directions 1963 & Gielgud on Gielgud 2000; Fordham, H John Gielgud – An Actor’s Biography in Pictures 1952; Miller, J & Powell, J An actor and his time 1979.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig