Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Peter Brook

Oprindelig forfatter BL-M

Peter Brook. Brooks 9 timer lange dramatisering af det store indiske heltedigt Mahabharata 1985, gæstespillede på Østre Gasværk i 1988. Her den mytiske figur Ganesh.

Peter Brook. Brooks 9 timer lange dramatisering af det store indiske heltedigt Mahabharata 1985, gæstespillede på Østre Gasværk i 1988. Her den mytiske figur Ganesh.

Peter Brook, f. 1925, engelsk instruktør og teaterleder. Debuterede 1943 og lavede forestillinger af enhver art i en søgen efter selvudvikling og teatrets egenart. Han blev dog især kendt i denne første periode gennem en række klassikerfornyelser bl.a. af Shakespeare og en række operaiscenesættelser. Begge disse spor er fortsat og har sammen med hans eksperimentelle insisteren og interkulturelle teaterinteresser gjort ham til en af 1900-tallets ledende teaterpersonligheder.

Den indledende fases diversitet og spektakulære udtryk blev vendt mod et mere pågående og voldsommere, Artaud-inspireret teater med Shakespeares Titus Andronicus 1955. Andre inspirationskilder var Beckett, Brecht, Jerzy Grotowski og asiatisk teater med henblik på en koncentration om skuespilleren og dennes fysiske træning, om kropslighed, scenografisk enkelhed og klarhed, det kunstneriske ensemble og en tættere relation mellem spillere og publikum. En Jan Kott-inspireret King Lear med absurdistiske træk 1962 og en kinesisk cirkusinspireret A Midsummer Night’s Dream 1970 er eksempler på bestræbelserne. Bogen The Empty Space 1968 (Det tomme rum 1988) er et opgør med et stivnet vesteuropæisk teatersyn. 1970 oprettede han Centre International de Recherches Théâtrales (CIRT), som 1974 fik eget teater i det gamle Théâtre des Bouffes du Nord ved Gare du Nord i Paris. Her ryddede han hele interiøret, så kun de nøgne vægge stod tilbage som en demonstration af, at teater ikke er betinget af dyrt og kompliceret maskineri. 1979 fik centret status som forskningscenter og ændrede navn til Centre International de la Création Théâtrale (CICT). Med en trup af skuespillere fra forskellige dele af verden og vægt på den mytiske fortælling har han her udviklet og demonstreret sit teaterbegreb med dets fysisk-kropslige udtryk og en filmisk montage af scenerne i forestillinger, der har turneret vidt og bredt fx La Tragédie de Carmen 1981 bygget på Georges Bizets opera Carmen og den 9 timer lange dramatisering af det store indiske heltedigt Mahabharata 1985, der begge gæstespillede på Østre Gasværk Teater i hhv.1983 og 1988.

B har flere gange gæstespillet på KITs festivaller, L’Os fra 1979 på Folketeatret 1983, dramatiseret af Jean-Claude Carrière over Birago Diops roman og Becketts Oh les beaux jours fra 1996 i Kanonhallen 1997 samt Ta main dans la mienne fra 2004 på Betty Nansen Teatret 2004 baseret på Tjekhov og Olga Knippers brevveksling. 1998 viste han sin fortsatte interesse for musikdramatikken med en opsætning af Mozarts Don Giovanni, og 2000 skabte han en ny forestilling over Shakespeares The Tragedy of Hamlet. Blandt Bs faste skuespillere er hans kone Natasha Parry, Yoshi Oida, Bruce Myers, Sotigui Kouyaté, Bakary Sangaré og David Bennent. Se også Asiatisk teaters indflydelse.

Annonce

Dramatiske værker: l’Homme Qui 1993.

Bibliografi: Brook, P The Shifting Point 1987 & The open door 1993 (Den åbne dør 1995) & There are no Secrets 1994 & Threads of Time 1998 (Tidens tråde 1998 & A Biography 2005; Hunt, A & Geoffrey, P Peter Brook 1995.

Hjemmeside for Théâtre des Bouffes du Nord

Referér til denne tekst ved at skrive:
Bjørn Lense-Møller: Peter Brook i Gyldendals Teaterleksikon, Alette Scavenius (red.), 2007, Gyldendal. Hentet 8. december 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=427487