Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Erik Mørk

Oprindelig forfatter JWii

Erik Mørk, 1925-93, dansk skuespiller, uddannet på Det Kongelige Teater 1949. Debuterede samme år som Hugo i Sartres Urene hænder.I utilfredshed med at være sat i bås inden for det følsomme-neurotiske rollefag forlod han Det Kongelige Teater i 1955 og var de følgende år ansat ved forskellige teatre. På Mercur Teatret kom nye sider af talentet frem i John Crankos Cranks 1957 gennem den vid og elegance, han forlenede sin rolle med. På Alléscenen medvirkede han i 1958 i John Osbornes Ung vrede og spillede titelrollen i Shakespeares Hamlet 1963, og på Det Ny Teater tilførte han i rollen som Konstantin i Tjekhovs Maagen 1960 en ny dimension ved at fremhæve livslysten som en modsætning til stykkets pessimistiske tone. Efter disse udviklingsår vendte M tilbage til Det Kongelige Teater i 1963, hvor han i 1974 fejrede 25-års jubilæum som Johan i J.H. Wessels Kærlighed uden strømper. I de følgende år varetog han roller i Holberg- og Shakespearerepertoiret, der demonstrerede hans eminente stilkunnen, men også hans Markis Acaste i Molières Misantropen Det Danske Teater 1973, iscenesat af Ingmar Bergman, blev en succes, hvor han udleverede rollen med elegant ironi. Som Strindberg i P.O. Enquists Tribadernes nat 1976 anvendte han en psykoanalytisk spillestil, der svarede til stykkets moderne tone, og som Alceste i John Prices naturalistiske opsætning af Misantropen forsvarede han figuren gennem sin tragisk-lidenskabelige præsentation.

M var en af sin tids mest fremragende karakterskuespillere, ikke alene fordi der altid lå en rolleopfattelse bag hver fremstilling med beherskelse af såvel ordet som krop og gestik, men også fordi han vha. en psykologisk indsigt evnede at skabe liv på scenen. Endvidere fulgte han tidens strømninger og fjernede sig fra den traditionelle naturalistiske spillestil for at benytte mere moderne udtryk som fx i rollen som Herman Bang i Sten Kaaløs Komedie i grænselandet Det Kongelige Teater 1981. Hvor M som udstyrsskuespiller kom til kort, mestrede han stilkomedien i det klassiske repertoire. Hans sceniske udstråling, de brændende øjne og hans stemme, der kunne udtrykke alle facetter, gjorde det naturligt for ham at genoplive oplæsningskunsten med fremførelse af tekster af Oscar Wilde, H.C. Andersen, Søren Kierkegaard og Oehlenschläger.

Som radioskuespiller ydede M fremragende præstationer, og som tv-skuespiller var han blandt foregangsmændene i ønsket om at befordre en medie-egnet spillestil. Her kan nævnes professoren i Ionescos Enetime 1963, Berenger i Strindbergs Morder uden betaling 1965, titelrollen i Luigi Pirandellos Henrik IV 1968 og titelrollen i Strindbergs Faderen 1974. M har gæstespillet i Norge og England og medvirket i flere danske film. Samboende med skuespiller Susse Wold i 1960'erne. Se også Per Olov Enquist; Johan Ludvig Heiberg; Johanne Luise Heiberg; Ludvig Holberg.

Annonce

Teaterpriser: Teaterpokalen.

Bibliografi: Koplev, K Iscenesat: skuespillererindringer af Erik Mørk 1995.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Jytte Wiingaard: Erik Mørk i Gyldendals Teaterleksikon, Alette Scavenius (red.), 2007, Gyldendal. Hentet 19. marts 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=429286