Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Bodil Udsen

Oprindelig forfatter HLyd

Bodil Udsen, 1925-2008, dansk skuespiller. Efter et år på Det Kongelige Teaters elevskole 1944-45 blev Bodil Udsen kasseret; man troede ikke, talentet rakte. Sideløbende med kontorarbejde begyndte hun derefter på Studenterscenen og kom derfra videre til revyen med debut 1952 på ABC. Gennembrud 1956 i Helsingør-revyen med visen ‘Fløjtetønden Victoria’. Sideløbende med revyarbejdet, bl.a. Tivolirevyen 1958 og Cirkusrevyen 1960 og 1961, fik Bodil Udsen en række seriøse roller, mest markant som Winnie i Becketts Glade Dage Fiolteatret 1962, der med genopsætning og udlån følgende sæson til Alléscenen og ARTE-turné, samt gæstespil i Bergen blev spillet 251 gange og vist på DRtv 1964.

Bodil Udsen placerede sig herefter hurtigt som imposant karakterskuespiller med sans for ‘store damer’, bl.a. som livsløgnersken Martha i Edward Albees Hvem er bange for Virginia Woolf ? Det Ny Teater 1964 og Gladsaxe Teater 1977, den magt- og mandeliderlige titelrolle i Bernard da Costas Storhertugindens afsked Aalborg Teater og Det Kongelige Teater 1972, og på Betty Nansen Teatret som Maria Callas i Terrence McNallys Master Class 1997, Selma Lagerlöf i P.O. Enquists Billedmagerne 1998, Olga i Enquists Søstrene 2000 og Philinte i Peter Langdals kvindeudgave af Molières Misantropen 2003 samt i titelrollerne i Euripides’ Medea Det Ny Teater 1973 og Marty Martins Gertrude Stein Aalborg Teater og Betty Nansen Teatret 1981. Sideløbende med de store seriøse karakterroller dyrkede Bodil Udsen fortsat det folkeligt-komiske, ikke mindst som teaterdirectrice Piper i Peter Fristrups Svend, Knud og Valdemar Riddersalen 1970, Madam Rust i Henrik Hertz’ Sparekassen Aalborg Teater og Alléscenen 1978, og på tv som værtshusholdersken Emma i Erik Ballings Huset på Christianshavn DRtv 1970-77 og den fremtromlende murermesterinde Jessen i Lise Nørgaards Matador DRtv 1978-82.

Det var denne storhed, denne imponerende bredde i udtrykket, fra den runde, leende og elskelige madamme til den imposante kvinde med den skræmmende hårdhed, den uforsonlige kulde og den særdeles kontante, nærmest rå afregning i replikken, der gjorde hendes mange skikkelser fængslende og grandiose i al deres kompleksitet.

Annonce

Teaterpriser: Henkel-Prisen, Reumert-Prisen (Bikubens hæderspris, Årets kvindelige birolle), Teaterpokalen, Årets Æreskunstner.

Bibliografi: Manteufel, I Velkommen. Et portræt af Bodil Udsen 2005; Rølle, N & Rasmussen, T J Jeg vil jo helst være fri 1995; Dansk Kvindebiografisk Leksikon.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Henrik Lyding: Bodil Udsen i Gyldendals Teaterleksikon, Alette Scavenius (red.), 2007, Gyldendal. Hentet 22. oktober 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=430487