Per Knutzon, 1897-1948, dansk skuespiller, instruktør og teaterleder. Forlod Det Kongelige Teater midt i sin elevskole-uddannelse. Debuterede 1919 på Aarhus Teater og var derefter ansat ved en række københavnske privatteatre i 1920'erne. I slutningen af årtiet begyndte han at iscenesætte ved de kulturradikale og kommunistiske forsøgsscener, primært Forsøgsscenen, og da den lukkede 1931, overførte han sin forestilling, Cyankalium af Friedrich Wolf til kooperativet Det Sociale Teater som han stiftede s.å. med arbejdsløse skuespillere. 1932 var han med til at oprette og lede det kommunistiske kampteater Revolutionært Teater, RT. I 1935 gjorde han comeback i det etablerede teater som direktør for morskabsscenen Riddersalen, som han forvandlede til et venstreorienteret avantgardeteater, og hvor han skabte bl.a. mellemkrigstidens største teatersucces Melodien, der blev væk af Kjeld Abell 1935, og urpremieren på Brechts Rundhoveder og Spidshoveder 1936. Krigen bragte ham til Sverige, og fra 1945 og til sin død koncentrerede K sig, især på Alléscenen, om efterkrigstidens amerikanske drama og ikke mindst den franske eksistentialisme.

Som skuespiller var han svingende, bedst i det realistiske repertoire. Som teaterdirektør var han dristig i repertoirevalg, men umulig på det økonomiske område. Som instruktør var han med sin store indsigt i tysk og sovjetisk teater en fornyer, intuitiv, lyttende og energisk. Gift med Lulu Ziegler, far til Lars Knutzon og bedstefar til Line Knutzon. Se også Arbejderteater; Forsøgsscenen.

Teaterpriser: Teaterpokalen.

Bibliografi: Jørgensen, L ‘Rejsen til Moskva’ i Sceneskift 2001 & ‘Revolutionært Teater’ i Arbejderhistorie 4 2002; Kvam, K ‘Krise og besættelse’ i Dansk Teaterhistorie 2 1992.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig