Bodil Ipsen, 1889-1964, dansk skuespiller og instruktør. Debut som skuespiller 1909 på Det Kongelige Teater, hvortil hun efter fire år på Dagmarteatret vendte tilbage i 1914. Her indledtes det mangeårige samspil med Poul Reumert, der nåede et højdepunkt i Strindbergs bitre skilsmissedrama Baandet 1917. Fra 1919-22 fortsatte de som scenepar på Dagmarteatret, hvor de i Dødedansen 1920 fik lejlighed til at afvinde det strindbergske kærlighedshad nye facetter. I det klassiske repertoire var hun en forførende Elmire over for Reumerts kyniske hykler i Molières Tartuffe 1919 og en ustyrlig Katharina mod hans mandige Petruchio i Shakespeares Trold kan tæmmes 1922. De fulgtes stort set ad i deres vekselgang mellem Det Kongelige Teater og Dagmarteatret, men fra begyndelsen af 1930'erne blev samspillet mellem dem sjældnere. Sidste gang de stod sammen på scenen var på Det Kongelige Teater i 1959, da I afsluttede sin lange skuespillerkarriere som den iskolde hævngudinde Claire Zachanassian i Dürrenmatts Den gamle dame besøger byen.

I havde rod i den naturalistiske spillestil, der hvilede på indføling og identifikation i den forstand, at hendes rollefigurer var set i det lange perspektiv. De bar så at sige deres fortid med sig ind på scenen. Men i modsætning til mange af hendes kolleger virkede hendes stil spontan og næsten improviseret. Hendes spil var aldrig fastlagt i detaljen, men undergik stadige forandringer og kunne undertiden virke skitseagtigt. Selvom I ikke var nogen typisk forvandlingskunstner, så kunne hun skabe monumentale og fantastiske figurer som den uhyggelige, maskeagtige Elisabeth i Fr. Schillers Maria Stuart 1928 og den snurrige Aurélie i Jean Giraudoux’ Den gale fra Chaillot 1956, men også ægte burleske karakterer som Mette i J H Wessels Kærlighed uden strømper 1935, barnepigen i Kjeld Abells Eva aftjener sin barnepligt 1936 og Madam Rust i Henrik Hertz’ Sparekassen 1940. I iscenesatte i alt 12 forestillinger, bl.a. Nordahl Griegs dokumentariske drama Vor Ære og vor Magt 1936 og Holbergs Don Ranudo 1941, opført mere som tragedie end komedie. Hun har tillige medvirket i og instrueret en lang række film og radiodramaer. Et par roller i fjernsynsteatret blev det også til, bl.a. Maurya i J M Synges De rider mod Havet 1954 og Fru Pérez i Brechts Fru Carrars geværer 1961. Se også Radio Drama.

Teaterpriser: Ingenio et arti.

Bibliografi: Borberg, S Bodil Ipsen 1942; Erichsen, S Bodil Ipsen – en mindebog 1965; Kragh-Jacobsen, S Bodil Ipsen 1959.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig