Betty Hennings, 1850-1939, dansk skuespiller. Debut 1870 ved Det Kongelige Teater som Agnés i Molières Fruentimmerskolen, som prototypen på ingenuen: barnekvinden, det rollefag hun i det følgende tiår satte et umiskendeligt præg på. Sit kunstneriske gennembrud fik hun imidlertid i roller, der udtrykte et opgør med 1800-tallets barnekvinde på scenen: som Signe i Bjørnstjerne Bjørnsons En Fallit 1875 (et vrængbillede af ingenuen), som Nora i Ibsens Et Dukkehjem 1879 (ingenuens skæbne i ægteskabet) og Hedvig i Ibsens Vildanden 1885 (barnekvinden i familien). Hos Ibsens voksne kvinder lagde hun vægt på idé og engagement, men var uden sans for en Heddas dæmoni og erotik i Hedda Gabler 1891 eller Ellidas erotiske længsel i Fruen fra Havet, en rolle, hun overtog fra 1899. Sent i sin karriere gav hun i det moderne problemdrama et galleri af forrådte og forladte hustruer klassisk-idealistiske nuanceringer, som ikke altid var i trit med rollernes intention. En undtagelse var hendes fru Alving i Ibsens Gengangere 1903, som hun karakteriserede både som en intelligent, lidende og medfølende kvinde. H levendegjorde nogle af det moderne gennembruds vigtigste kvindeskikkelser på scenen, men selv bar hun ‘en Flig af Guldaldertidens Svøb’ som hun udtrykte det og følte ikke, at hun som kunstner fuldt ud kom til at tilhøre det nye årh. Hun har dog en indiskutabel plads i teaterhistorien som verdens første Nora. Se også Teaterfotografi.

Bibliografi: Brandes, E Dansk Skuespilkunst 1880; Christiansen, E Nogle Træk af mit Liv 1930; Lange, S Meninger om Teater 1929; Dansk Kvindebiografisk Leksikon.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig