Viewpoints, er en fysisk improvisationsteknik udstyret med et fast vokabularium, som gør det muligt at tale om og skabe scenisk materiale. V-begrebet blev oprindelig skabt i 1970'erne af den amerikanske danser og koreograf Mary Overlie og er siden tilpasset teatret af de amerikanske instruktører Anne Bogart og Tina Landau. Overlie opererer med seks V: space, story, time, emotion, movement og shape. Bogart og Landau har 9 V opdelt på tid og rum: tempo, duration, kinesthetic response, repetition, shape, gesture, architecture, spatial relationship og topography og yderligere fem vocal-V: pitch, dynamic, acceleration/deceleration, silence og timbre.

Der findes en række improvisationsøvelser som fokuserer på hvert enkelt V for derved at skabe større bevidsthed og frihed i det sceniske arbejde. Fx kan en øvelse gå ud på, at man placerer sig i et givent rum og forholder sig til arkitekturen, samtidig med at man arbejder med repetition, på den måde at man i improvisationen kan gentage former eller mønstre fra arkitekturen eller bevægelser og mønstre, som andre performere skaber. V-træning er blevet brugt verden over de sidste 20 år og har inspireret koreografer, performere, instruktører, scenografer, dramaturger og forfattere til at søge nye veje for det sceniske udtryk. V er knyttet til begrebet composition og er en yndet teknik til at skabe teaterforestillinger inden for devising. V bruges bl.a. af Anne Bogarts SITI Company og Steppenwolf Theatre Company.

Bibliografi: Bogart, A & Landau, T The Viewpoints Book 2005.

Six Viewpoints' hjemmeside

SITIs hjemmeside

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig