.

Berettermodellen, eng. Hollywood Model betegnelse for et lineært og kausalt opbygget narrativt forløb i en dramatisk tekst eller et filmmanuskript. B benyttes til at arrangere en histories begivenheder i syv faser, således at handlingen skaber størst mulig spænding og indlevelse. Milos Formans Gøgereden 1975 er et ofte brugt analyseeksempel. Men B stammer oprindelig fra teatret og den form, som Aristoteles i det tredje årh. f.Kr. beskrev som den ideelle form for tragedie i sin Poetik. Teatret har dog siden starten af det 20. årh. befundet sig i et stadigt opgør med sådanne stramme narrative forløb og med den iboende forventning om løsning på enhver dramatisk konflikt og fortælling. Den skandinaviske interesse for B kom i 1970'erne med den svenske medieforsker Ola Olssons kurser på Dramatiska Instituttet i Stockholm. Modellen kan beskrives i 7 punkter: 1) Anslag – som etablerer tema, stemning og stil. 2) Præsentation – som introducerer personer, relationer, miljø og konflikt. 3) Uddybning – af personer, relationer, miljø og intrigeoplæg. 4) Point of no return, det afgørende vendepunkt, hvor hovedkarakteren forpligter sig på at føre kampen til ende. 5) Konfliktoptrapning – kampen tilspidses, fordi hovedkarakteren støder på forhindringer, og spændingen stiger. 6) Klimaks – Den afgørende styrkeprøve, der fører til konfliktens løsning og 7) Udtoning – lettelse, triumf eller fortvivlelse.

Bibliografi: Hansen, P H Den dramaturgiske værktøjskasse 2006; Hesselaa, B ‘Kan detektiver synge?’ i Kritik 85 1988; Larsen, P H De levende billeders dramaturgi Bd 1, 2003; Olsson, O Några anteckningar om dramaturgi Nordiska Teaterkommittén 1982.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig