Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

ISTA

Oprindelig forfatter Risum

ISTA, International School of Theatre Anthropology, skole oprettet af Eugenio Barba i 1979 med det formål at studere og sammenligne principperne for skuespillerens eller danserens brug af kroppen i en række kodificerede konventioner fra især Asien og Europa. Det første ISTA-seminar fandt sted i Bonn i 1980, efterfulgt af nye med et eller flere års mellemrum og henlagt til andre europæiske lande samt en enkelt gang til Brasilien. Mestre i indisk Odissi dans, balinesisk danseteater, japansk kabuki og nihon buyo, brasiliansk candomblé, Étienne Decrouxs kropsmime og Odin Teatrets egne skuespillere fungerer som pædagoger ved at demonstrere deres grundlæggende teknikker. Gæstepædagoger fra mange andre konventioner har suppleret med demonstrationer spændende fra fx klassisk ballet til moderne dans, fra Meyerholds biomekanik til Dario Fo og performance art, eller fra Peking opera til butō. Også teaterforskere og repræsentanter for andre videnskaber bidrager til denne interkulturelle og tværfaglige udveksling, der fungerer som et ambulant globalt teaterlaboratorium. Ved hvert ISTA-seminar skaber Barba og deltagerne en fælles forestilling med titlen Theatrum Mundi, hvor hver optrædende bidrager med udtryk hentet fra sin egen konvention. Se også Teaterantropologi.

Bibliografi: Hastrup, K The Performer’s Village. Times, Techniques and Theories at ISTA 1996; Skeel, R The Tradition of ISTA 1994; Watson, I Negotiating cultures. Eugenio Barba and the intercultural debate 2002.

Odin Teatrets hjemmeside rummer en beskrivelse af ISTA

Annonce

ISTA-seminarer 1980-2005
19801. ISTA Theatre Antropology, Bonn, Tyskland
19812. ISTA Pre-Expressivity/Improvisation, Volterra og Pontedera, Italien
19853. ISTA Dialogue between Cultures, Blois og Malakoff, Frankrig
19864. ISTA The Female Role as Represented on the Stage in Various Cultures, Holstebro, Danmark
19875. ISTA The Actor’s Tradition and the Spectator’s Identity, Salento, Italien
19906. ISTA Performance Techniques and Historiography, Bologna, Italien
19927. ISTA Working on Performance East and West/Subscore, Brecon og Cardiff, Wales
19948. ISTA Tradition and Founders of Traditions, Londrina, Brasilien
19959. ISTA Form and Information, Umeå, Sverige
199610. ISTA The Performer’s Bios, København, Danmark
199811. ISTA O-Effect. This which is organic for the actor/that which is organic for the spectator, Montemor-o-Novo og Lissabon, Portugal
200012. ISTA Action, Structure, Coherence. Dramaturgical Techniques in the Performing Arts, Bielefeld, Tyskland
200413. ISTA Flow – Rhythm, Organicity, Energy, Sevilla og La Rinconada, Spanien
200514. ISTA Improvisation – Memory, Repetition, Discontinuity, Wroclaw og Krzyzowa, Polen

Referér til denne tekst ved at skrive:
Janne Risum: ISTA i Gyldendals Teaterleksikon, Alette Scavenius (red.), 2007, Gyldendal. Hentet 24. maj 2018 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=428561