Zeami Motokiyo, 1363-1443, japansk skuespiller, dramatiker, komponist og teaterteoretiker. Zs far, Kan’ami Kiyotsugu, var en anset sarugaku-skuespiller og blev i den egenskab i 1374 inviteret til shogunen Yoshimitsus hof for at optræde. Z var herefter de næste 34 år shogunatets protegé og udviklede i samarbejde med sin far nō-stilen. Z skrev ca. 90 nō-dramaer, og fra 1400 dertil en lang række hemmelige afhandlinger om nō-kunsten, som blev nedarvet fra generation til generation ved overlevering til kun én fra skolen; først fra 1909 kom de for dagens lys og alle er endnu ikke offentliggjort. 1434 blev Z forvist til øen Sado, bl.a. intrigeret ud af sin nevø, On’a, der blev leder af Kanze-skolen, og som ønskede Zs afhandlinger udleveret – de blev i stedet overdraget Zs svigersøn, Zenchiku, der var leder af Komparu-skolen. Zs æstetiske vokabular omfatter begreber som monomane (skuespillerens realistiske imitation), hana (jap. ‘blomst’, skuespilleren afpasser sin kunst efter publikum), kokoro (den inderste kerne af nō-kunsten, publikums fascination), yugen (den forfinede, og elegante dog dybsindige udførelse) og rojaku (den ro, skuespilleren fremstiller gamle roller med). Z blev løsladt fra Sado i 1441 og levede sine sidste år i Kyoto. I dag, over 500 år efter er Z lige så uomgængelig for nō-kunsten som i sin levetid.

Bibliografi: Zeami Den hemmelige tradition i nô 1971; Hare, T B Zeami’s Style 1986; Ortolani, B Zeami and the Nô Theatre in the World 1998.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig