Suzuki Tadashi, f. 1939, japansk instruktør og teoretiker. Grundlagde Waseda Little Theatre 1966 i samarbejde med dramatikeren Betsuyaku Minoru, hvor de opførte progressivt, vestligt inspireret drama (post-shingeki). 1972 blev S inviteret af Jean-Louis Barrault til Paris for at opføre sin udgave af Becketts Vi Venter på Godot; ved samme lejlighed optrådte -skuespilleren Kanze Hisao, som åbnede det klassiske teaters stringens og kropsbeherskelse for S i en sådan grad, at det kom til at udgøre grundstammen i hans træningsprogram og iscenesættelser. 1976 flyttede han sit teater til landsbyen Toga og ændrede 1985 dets navn til SCOT – Suzuki Company of Toga. Her afvikledes 1982-99 Toga Festival med internationale teatergrupper bl.a. Hotel Pro Formas Yes, the Salt of Passion 1987. Hans repertoire er baseret på vestlige klassikere, oftest med skuespillerinden Shiraishi Kayoko i hovedrollerne, fx i Euripides’ The Trojan Women 1974, Bacchae 1978 og Clytemnestra 1983, Shakespeares The Tale of Lear 1988, Sofokles’ Electra 1995 (Torpedohallen, KIT 1996) og Oedipus 2000. Flere danske skuespillere er trænet hos S, bl.a. Anne-Lise Gabold og Puk Scharbau.

Bibliografi: Suzuki, T The Way of Acting 1986; Carruthers, I The Theatre of Suzuki Tadeshi 2004.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig