Ong Keng Sen, f. 1963, singaporeansk instruktør, festivalkurator og siden 1989 kunstnerisk leder af TheatreWorks i Singapore grundlagt 1985. Ong Keng Sen var oprindeligt jurist, men studerede interkulturel performance hos Richard Schechner i New York og har siden centreret sit teaterarbejde om at genopdage de traditionelle asiatiske dramaformer ved at sidestille de forskellige kulturer. Via et stort netværk, Arts Network Asia, af såvel klassiske som moderne scenekunstnere fra mange forskellige discipliner, udvikler han i sit Flying Circus Project siden 1994 produktioner, som ofte tager udgangspunkt i aktuelle begivenheder i Asien, som Broken Birds 1995 om japanske prostituerede i Singapore omkring 1900, The Continuum: Beyond the Killing Fields 2001 om Pol Pots folkedrab i Cambodia og The Global Soul – The Buddha Project 2003 om global og asiatisk identitet.

Internationalt er Ong Keng Sen berømmet for sine stedsspecifikke forestillinger, som Destinies of Flowers in the Mirror 1997, hvor 300 tilskuere iført regntøj og paraplyer overværede en performance i Suntec City Fountain i Singapore, Search:Hamlet med bl.a. Dicte (Westergaard Madsen) som Hamlet og Ann Crosset som Polonius på Kronborg 2002 og andre Shakespeare-fortolkninger som Lear 1997 og Desdemona 2000. Han har været kurator for internationale festivaler, som In Transit 2002 og 2003 i Berlin, The Kitchen 2005 i New York og Urban Fetishes 2006 i Wien.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig