Maxwell Anderson, 1888-1959, amerikansk dramatiker. Hans betydelige produktion i mange dramatiske genrer vidner om et politisk, socialt og moralsk engagement i samtidens problemer. Successen What Prize Glory fra 1924 blev det første amerikanske, kritiske skuespil om 1. Verdenskrig, men hans store periode kom med Elizabeth the Queen 1930, det første af en række versdramaer, hvori ordet og poesien blev det bærende. I The Masque of Kings 1937 (Mayerling-dramaet Folketeatret 1939) tilførte han et politisk aspekt om kongemagt og demokrati, og i Winterset 1935 (Vintersolhverv Det Kongelige Teater 1941) overførte A det klassiske formsprog til nutiden, hvor også gangstere talte på vers. Herefter fulgte satiren over tidens materialisme High Tor 1936 (Riddersalen 1938), den lette komedie Star-Wagon 1937 (Stjernevognen Frederiksberg Teater 1943), der overraskende leger med tidsbegrebet, samt Key Largo 1939 om det moderne menneskes livsgrundlag. S.m. Kurt Weill skabte A to musicals, den politiske satire Knickerbocker Holiday 1938 (Folketeatret 1961) og Lost in the Stars 1949, der omhandlede aktuelle raceproblemer. Bag hans angreb på materialisme, racisme og korruption lå en ubetinget tro på menneskeheden, fremskridtet og en demokratisk idealisme.

Bibliografi: Anderson, M Min tro på teatret 1949; Avery, L G Dramatist in America: Letters of Maxwell Anderson 1912-58 1977; Downer, A S Fifty Years of American Drama 1951; Kristensen, S M Amerikansk litteratur 1948.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig