Helen Hayes, 1900-93, amerikansk skuespiller. H startede som barnestjerne og var allerede som 17-årig et stort navn på Broadway. Hun fik en legendarisk teater- og filmkarriere, der indbragte hende betegnelsen ‘First Lady of the American Theatre’, og flere teatre blev opkaldt efter hende; Fulton Theatre på Broadway 1955, og da det blev revet ned i 1982, så Little Theatre i Nyack, New York, i 1983. Hun var den første kvindelige skuespiller, som fik samtlige af Amerikas prestigefyldte priser, en Tony, en Oscar, en Emmy og en Grammy. En del af hendes talent bestod i metodisk at analysere sine følelser for siden at bruge dem i sine figurer; en rolletilgang, Lee Strasberg bl.a. lod sig inspirere af ved formuleringen af Method Acting i 1931. H blev verdenskendt for sine karismatiske fortolkninger af dronningeskikkelser, bl.a. titelrollerne i G B Shaws Caesar and Cleopatra 1924, Maxwell Andersons Mary of Scotland 1933 og i hendes måske største succes, Laurence Housmans Victoria Regina 1935. Hun bidrog med vigtige fortolkninger af amerikansk dramatik, bl.a. Eugene O’Neill og Tennessee Williams; hendes første optræden i London var som moderen i sidstnævntes The Glass Menagerie 1948. H trak sig tilbage fra scenen 1971, men fortsatte filmkarrieren yderligere 20 år.

Bibliografi: Hayes, H My Life in Three Acts 1990; Barrow, K Helen Hayes, First Lady of the American Theatre 1985.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig