Arthur Miller, 1915-2005, amerikansk dramatiker. Ms første succes, efterkrigsdramaet All My Sons 1947 (Alle Mine Sønner Alléscenen 1948) blev et veritabelt gennembrud med sin kølige analyse af den amerikanske skyldfølelse godt gemt under polyesterfremskridtet. M kunne skabe troværdige karakterer og scener og kombinere disse med en samfundsorienteret kritik, der satte spot på den amerikanske selvopfattelse. Dette videreførte M til perfektion i det følgende drama Death of a Salesman 1949 (En sælgers død Det Kongelige Teater 1950), der med sin blanding af realisme og ekspressionisme blotlagde illusionen om den amerikanske drøm. Ms dramatiske højdepunkt, The Crucible 1953, (Heksejagt Det Ny Teater 1954; Smeltediglen Odense Teater 1995) om en autentisk forfølgelse af hekse i Salem 1692, er en stærkt kritisk parabel over Joseph R McCarthys udrensninger af venstreorienterede og homoseksuelle i kulturindustrien, men også en universel advarsel mod ekstremisme. Med sin krasse realisme og poetisk ekspressive allusion til nutiden rummer Heksejagt essensen af hans dramatik.

På trods af en vedholden produktion nåede M aldrig igen større succes med senere dramaer. I USA er M en anerkendt klassiker ved siden af Eugene O’Neill, Tennessee Williams og Edward Albee, og fra begyndelsen af 1990'erne har genopsætninger af hans tidlige dramaer opnået stor succes, også i Danmark med bl.a. En Sælgers Død 2000 og Alle Mine Sønner 2003, begge Det Kongelige Teater. M har endvidere skrevet en række essays om teater som kunstart. Gift med Marilyn Monroe 1956-61.

Skuespil: A View From the Bridge 1955 (Udsigt fra BroenDet Ny Teater 1956); After the Fall 1964 (Efter Syndefaldet Det Kongelige Teater 1964); Incident at Vichy 1965 (Episode i Vichy Det Kongelige Teater 1965); The Price 1968 (Prisen Det Kongelige Teater 1969); The Creation of the World and Other Business 1972; The Archbishop’s Ceiling 1977/1984; The Ride Down Mount Morgan 1991; Broken Glass 1994 (Krystal Det Kongelige Teater 1997).

Bibliografi: Miller, A Timebends 1987 (erindr.); Bigsby,CWE Arthur Miller and Company 1990; Martin, R A The Theatre Essays of Arthur Miller 1978; Savran, D Communists, Cowboys and Queers: the Politics of Masculinity in the Work of Arthur Miller and Tennessee Williams 1992.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig