Theatre-for-Development, udbredt teaterform i næsten alle dele af Afrika. Udgangspunkterne er to; dels en Augusto Boal-inspireret teaterform, hvor lokalbefolkninger dramatiserer lokale problemer, fremstiller konflikter og åbner for debat, der kan føre til løsning af problemerne, dels en meget traditionel folkelig udtryksform, nemlig maskedans, sketch eller mime som Gule Wamkulu, der stadig kan ses i Malawi, og de senere former, vichekesho, concert parties og yoruba opera.

TfD bruges til alle former for problembearbejdning og oplysningsvirksomhed og har gennem tiderne skiftet navn flere gange til fx Popular Theatre eller Theatre for Conscientisation, som sydafrikaneren Zakes Mda ender med at kalde formen i sit arbejde med teatergruppen Maratholi. Cont Mhlanga (Zimbabwe) har perfektioneret TfD i de forestillinger, som gruppen Amakhosi producerer.

TfD har ført til et bredt samarbejde mellem intellektuelle teaterarbejdere overalt i Afrika, fx Rose Mbowa fra Uganda, Penina Mlama og Amandina Lihamba (begge fra Tanzania), som tog initiativ til skoleprojektet tuseme og som s.m. Oppio Mumma fra Kenya og Francis Nii-Yartey fra Ghana har været aktive omkring støtten til lokale dramainitiativer baseret på samarbejde med undervisningsinstitutioner. Dermed har de bidraget til talrige teaterprojekter over hele kontinentet, hvor lokale i samarbejde med teatergrupper aktivt deltager i oplysningsarbejde.

Bibliografi: Mda, Zakes When People Play People 1984.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig