Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

markedsføring

Oprindelig forfatter StJa

markedsføring, el. marketing, aktiviteter og planlægning, der vedrører afsætning (salg) af teater på et marked. Med henvisning til den amerikanske marketingteoretiker Philip Kotler identificeres ofte fire marketingparametre, de såkaldte fire p’er som indgår i et marketing-mix: produkt (dvs. selve varen, her teaterforestillingen), pris (hvad kunden betaler for varen), place (dvs. stedet, hvor man stifter bekendtskab med varen; her både selve teatret, dets placering og fysiske omstændigheder i øvrigt, spilletidspunkt, billetsalg mv.) samt promotion (reklame, fx annoncer og plakater, samt pr som gratis foromtale mv.). Moderne M tilføjer ofte yderligere et par p’er, som man kan regulere på: people (eksisterende såvel om potentielle kunder, men også virksomhedens medarbejdere og ledelse) og positionering (på markedet i forhold til konkurrenter). I Danmark har de fleste store teatre egen M-afdeling, mens mindre teatre benytter M-bureauer som fx Christian Have PR.

Bibliografi: Have, C Synlighed er eksistens 2004; Kotler, P Standing Room Only. Strategies for Marketing the Performing Arts 1997.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Stig Jarl: markedsføring i Gyldendals Teaterleksikon, Alette Scavenius (red.), 2007, Gyldendal. Hentet 10. december 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=429107