Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Main-Donau-kanalen

Oprindelig forfatter KKru Seneste forfatter sthornval

Main-Donau-kanalen, kanalforbindelse mellem Bamberg ved Mainfloden og Kelheim ved floden Altmühls udmunding i Donau; 171 km lang. Den indgår som en del af Rhein-Main-Donau-forbindelsen, hvorved der skabes en 3500 km lang vandvej mellem Nordsøen og Sortehavet.

Main-Donau-kanalen, der senest er blevet udbygget i 1992, har 18 sluser, og i tilknytning hertil er anlagt vandkraftværker. Kanalen kan besejles af skibe på op til 1350 t og pramme på op til 3000 t. Den vigtigste havn langs kanalen er i Nürnberg.

Kanalen giver mulighed for at regulere grundvandsstanden, hvorved risikoen for oversvømmelse mindskes. Dæmningssøerne bruges til vandsport. Indgrebene i naturen og den økologiske balance vurderes af nogle som katastrofale, ikke mindst i Altmühldalen, hvor det slyngede flodløb og de mange hesteskoformede søer er forsvundet.

Annonce

Det første mislykkede forsøg på at binde Rhinen og Donau sammen blev gjort af Karl den Store i 793. Sporene herefter ses endnu i landskabet. Det lykkedes først Ludvig 1. af Bayern 1836-46 at få gravet kanalen, der skulle tjene den industrielle udvikling i Bayern.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Kirsten Kruse: Main-Donau-kanalen i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 22. april 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=120734