Karnataka
Af .

Tørring af majskolber i et vejkryds ved Bangalore. Foto 1974.

.

Såbed til ragi på uvandet jord i Hesarghatta. Foto 1974.

.

Ragi køres hjem til tærskning. Foto 1974.

.

Karnataka, delstat i Sydindien; 191.791 km2, 61,13 mio. indb. (2011). Størstedelen af staten ligger på Deccans Højslette i ca. 800 m højde. Mod vest danner bjergkæden Western Ghats grænse mellem højsletten og den frodige kystslette. Delstaten blev dannet i 1947 med den gamle fyrstestat Mysore som kerne, og den fik efter grænseændringer i 1953 og 1956 sin nuværende udstrækning og i 1973 navnet Karnataka. Delstatens grænser er overvejende sproggrænser for det dravidiske sprog kannada, som tales af det store flertal. Hinduer udgør 86% af befolkningen, muslimer 11% og kristne 2%.

Bengaluru er hovedstad, Indiens femtestørste by og en af de hurtigst voksende storbyer. Den er kendt som "Indiens Silicon Valley" og er et af verdens største centre for produktion og udvikling inden for IT samt et center for outsourcingindustrien. Hertil kommer en lang række andre højteknologiske virksomheder, bl.a. flyproduktion. I øvrigt rummer Karnataka en alsidig industri med bl.a. fremstilling af stål og maskiner. Betydelige forekomster af jernmalm eksporteres, bl.a. over en ny havn i Mangalore mod SV, mens statens sydøstlige hjørne rummer Indiens ældste, nu nedlagte, guldmine i Kolar. Dæmningsbyggeri og elproduktion fra vandkraft har lange traditioner; især på Kaveri-floden findes store kraftværker. Den hurtige industrialisering siden 1990'erne har betydet, at elnettet er blevet overbelastet, og Karnataka er blevet nettoimportør af el. Også andre dele af infrastrukturen især omkring Bengaluru har ikke kunne følge med den økonomiske udvikling; det gælder fx vejnettet.

Næsten to tredjedele af arbejdsstyrken er beskæftiget i landbruget. Ris, hirse, hvede og bælgfrugter er de vigtigste afgrøder på højsletten, i Western Ghats dyrkes bl.a. en stor del af Indiens kaffe, og på kystsletten, der får store nedbørsmængder under sommermonsunen, er ris og sukkerrør vigtige afgrøder; det gælder også store områder under kunstvanding. Omkring Bengaluru og Mysore produceres silke af høj kvalitet. Karnatakas skove er berømte for sandeltræet, hvis olie bruges til kosmetik og røgelse; veddet anvendes traditionelt til særlig eksklusive ligbål. Årtiers rovhugst har ført til streng regeringskontrol med produktionen.

Bengaluru er det transportmæssige knudepunkt med bl.a. international lufthavn. Western Ghats udgør en naturlig barriere mellem kystlandet og højsletten. Med færdiggørelsen af den 670 km lange Konkan Railway (1997) fra Mangalore til Mumbai er transporten her blevet stærkt forbedret.

Karnataka (dengang Mysore) var i 1959 mål for et af de første danske ulandsprojekter. Siden er en lang række danske bistandsprojekter blevet gennemført inden for både agerbrug, husdyrhold og industri.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig