• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Madrid

Oprindelige forfattere Aaris og LAa Seneste forfatter CarlWeise

Madrid. Puerta de Alcalá, en af Madrids byporte, er fra 1769, tegnet af Francisco Sabatini.

Madrid. Puerta de Alcalá, en af Madrids byporte, er fra 1769, tegnet af Francisco Sabatini.

Madrid, Spaniens hovedstad; 3,3 mio. indb. (2011). Byen ligger i regionen af samme navn omtrent i midten af Den Iberiske Halvø. I regionen (8028 km2, 6,5 mio. indb., 2011) dyrkes hovedsagelig citrusfrugter, oliven og korn; endvidere er der fåre-, gede- og tyreavl.

Klimaet influeres kraftigt af bjergkammen Sierra de Guadarrama mod NV; vindene fra bjergene om vinteren og fra den sydlige del om sommeren skaber et meget varieret klima, der er tørt året rundt med kolde vintre og særdeles hede somre. Mod syd afgrænses regionen af Ny Castiliens højslette La Meseta.

Madrid by er inddelt i 21 kvarterer. Den ligger centralt i Spanien på et plateau i ca. 667 m højde på en serie af lave bølgeformede sandbakker ned mod den om sommeren næsten tørlagte flod Manzanares, en biflod til Jarama, som igen forbindes til Tajo. Plateauet gennemskæres af talrige lavninger, arrollos, oprindelig lejer af regnbække med udløb i floden. Den største af disse er promenaden Paseo de la Castellana, som fortsætter i Paseo de Recoletos og Paseo del Prado, hvorigennem regnvandet kanaliseres til Arroyo de Atocha.

Annonce

Madrid savner pga. sin beliggenhed på den spanske højslette naturlige forudsætninger for en ekspansiv udvikling. Tilvæksten er først og fremmest baseret på Spaniens centralistiske statspolitik, der har medvirket til at gøre Madrid til Den Iberiske Halvøs største by. Den er på de fleste områder Spaniens centrum med et af landets rigeste industriområder.

Byens rige kulturliv med kunstmuseer og teatre giver næring ikke mindst til den betydelige turisme. Det førende universitet er Universidad Complutense de Madrid (grundlagt 1508 i Alcalá de Henares og 1836 flyttet til Madrid), der indtil begyndelsen af 1900-t. var det eneste universitet i Spanien, som kunne udstede en doktorgrad.

For madrilenerne er byens sportslige stolthed fodboldklubberne Club Atlético de Madrid og Real Madrid CF; især sidstnævnte har stolte traditioner i europæisk klubfodbold på den berømte hjemmebane, Bernabeu, med plads til 110.000 tilskuere.

Erhverv og kommmunikation

Madrid er stærkt påvirket af de funktioner, der naturligt knytter sig til landets hovedstad, herunder offentlig forvaltning, uddannelse, videnskabelige og kulturelle institutioner, bank-, forsikrings- og forlagsvirksomhed; tre af Spaniens største banker, deriblandt Nationalbanken, har hovedsæde her, og ca. 80% af al forlagsproduktion er fx fordelt mellem Barcelona og Madrid.

Byens ældre industrier, der knytter sig til fly- og bilindustrien, dominerer sammen med nye højteknologiske virksomheder inden for elektronik, plast-, gummi- og fødevareproduktion. I Madrid fremstilles bl.a. optiske instrumenter, elektriske artikler (hårde hvidevarer, teleudstyr), møbler, maskineri (bl.a. landbrugsmaskiner), glas, papir (bøger), farmaceutiske produkter og konsumvarer. Byggebranchen har gode betingelser i Madrid, som bl.a. er sæde for Europas største entreprenørvirksomhed. Endvidere udgør turisme en stor del af byens indtægter.

Som i andre storbyer er den eksisterende virksomhedsstruktur af små og mellemstore virksomheder kompletteret med større spanske og internationale koncerner. De store industriområder ligger i den sydlige og den østlige del, bl.a. den spanske film- og tv-industri.

Madrids transportnet er blevet udviklet i takt med væksten i erhvervslivet. Vejnettet og især jernbanen har gjort byen til trafikknudepunkt for hele Spanien. Biltrafikken ledes omkring centrum via en ring af motorveje. Som i andre storbyer er byens vejnet overbelastet, og der er luft- og støjgener. Den internationale lufthavn ligger 16 km øst for centrum i Barajas og har årligt mere end 40 mio. rejsende.

Den kollektive trafik er velfungerende med et af verdens mest udbyggede metrosystemer og et net af busruter. Madrid har i dag forbindelser med højhastighedstog til Sevilla,Catalonien og Barcelona. Det er målsætningen, at disse tog i 2010 fragter passagerer til og fra alle de større byer i Spanien på under fire timer. Regionaltog blev d. 11. marts 2006 udsat for terrorangreb, hvor 201 mennesker omkom.

Historie

Ifølge en arabisk historiker fra 1200-t. blev Madrid grundlagt i 800-t., men først i 900-t. nævnes byen under sit arabiske navn, Majrít. Madrid blev 931 erobret af den kristne konge af León, men forblev middelalderen igennem en lille by, befolket af kristne, jøder og maurere. Den var beskyttet af en borg, La Almudena, hvor kongepaladset senere blev opført. Kristne og maurere havde skiftevis herredømmet ... Læs videre om Madrids historie.

Bybillede, arkitektur og museer

Strukturen i den indre by bærer præg af flere historiske perioder. De ældste kvarterer var tidligere omgivet af mure fra mauriske fortifikationer, der havde form af en firkant med afrundede hjørner og var omgivet af en lav vold af sten og jord med fem hovedporte (puertas). Volden blev sløjfet i 1878, men Puerta de Alcalá, Puerta de Toledo og Puerta de San Vicente står endnu. Af den gamle bys snævre gyder findes kun kvarteret mellem det kongelige palæ (Palacio Real) og Calle de Toledo ... Læs videre om Madrids bybillede, arkitektur og museer.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Malene Aaris, Lars Aaris: Madrid i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 21. september 2017 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=120313