Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Serbien og Montenegro (Massemedier)

Oprindelig forfatter AF Seneste forfatter Redaktionen

I det socialistiske Jugoslavien var pressen mere liberal og varieret end i de fleste kommunistiske lande, om end den direkte eller indirekte var under styrets kontrol. Hver af de seks republikker og to autonome provinser havde deres egne tv- og radiostationer, der indtil 1989 samarbejdede under Jugoslovenska Radio-Televizija. Den autoritative partiavis Borba (grdl. 1922) var eneste landsdækkende dagblad og udkom i både kyrillisk og latinsk skrift. Hertil kom et føderalt nyhedsbureau, Tanjug.

De øvrige 26 dagblade og 17 større nyhedsmagasiner (1989) var regionalt baseret og blev i løbet af 1980'erne talerør for de enkelte republikkers modstridende interesser. Pressefriheden blev indskrænket, og især i Serbien og Kroatien var medierne med til at oppiske en nationalistisk stemning.

I 1989-90 underlagde det serbiske styre sig pressen i provinserne Kosovo og Vojvodina og efterhånden også i Beograd. Det gjaldt såvel Borba og Tanjug som det største dagblad, Večernje Novosti, og Jugoslaviens ældste og tidligere velrenommerede dagblad, Politika (grdl. 1904). Privat medievirksomhed blev tilladt i 1989, dog ikke landsdækkende radio- og tv-stationer. Trods vanskelige vilkår har bl.a. det uafhængige dagblad Naša Borba og ugebladet Vreme markeret sig.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Astrid Fischer: Serbien og Montenegro (Massemedier) i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 18. oktober 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=157839