Södertälje, satellitby 30 km sydvest for Stockholm; 70.777 indb. (2016). Allerede i vikingetiden fandtes der en vigtig handelsplads på næsset mellem Mälaren og Østersøen, og byen omtales af Adam af Bremen ca. 1070. Den havde sin storhedstid i middelalderen, da flere kirke- og rigsdagsmøder afholdtes her, og i tiden omkring 1600, da den kom til at spille en rolle for udenrigshandelen. Efter en ødelæggende brand i 1650 fik byen det rudeformede gadenet, der fortsat præger bykernen. Med etableringen af Södertälje kanal og jernbanen i 1800-t. kom flere industrier til, og indbyggertallet fordobledes i slutningen af 1800-t. Erhvervslivet omfatter bl.a. Scania-Vabis AB (lastbiler), medicinalindustri og -forskning samt en stor servicesektor. Infrastrukturen er særdeles veludviklet med motorveje, jernbaner og en nærbane (1995) til Stockholm.

Tidligere var Södertälje en vigtig kurby, og den er kendt for sit idrætsliv; flere sportsstjerner er kommet herfra, bl.a. Björn Borg. Vest for byens centrum ligger frilandsmuseet Torekällberget, og i 1987 åbnedes et eksperimentarium.

Södertälje kanal

Södertälje kanal
Södertälje kanal med den store sluse.
Södertälje kanal
Licens: CC BY NC SA 3.0

Kanalen blev anlagt 1807-19 og er siden bygget om flere gange; den er 5 km lang, hvoraf 3,3 km er gravet. Den forbinder Mälaren med Østersøen og har haft stor betydning for byen Södertäljes vækst. En sluse, Nordens største, tillader skibe med 6,8 m dybgang at passere; den benyttes nu mest af lystsejlere. Den første sluse på stedet blev bygget i 1829.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig