Vilhelmina
Inlandsbanan i Vilhelmina i Lappland.
Af .
Licens: CC BY SA 2.0

Inlandsbanan er en svensk jernbane i det indre Mellem- og Nordsverige. Banen går fra Kristinehamn ved Vänern i syd via Mora ved Siljan og Östersund ved Storsjön til Gällivare ved Malmbanan i nord, i alt 1288 km.

Banen blev anlagt næsten midt imellem kysten og den norske grænse og var tiltænkt dels at formidle en udbygning af erhvervslivet i det indre Norrland, dels i militært øjemed at tjene som aflastning og reserve for Norra stambanan. Banen blev realiseret gennem statens opkøb af en række private selskaber, hvis skinneanlæg nåede frem til Sveg i Härjedalen. Herfra fortsatte staten byggeriet som blev fuldført i 1937. Banen gennemløber store, uhyre tyndtbefolkede områder og fik kun ringe betydning og en kort levetid. En del af banen er nu nedlagt, og på visse strækninger køres kun gods- og på andre kun passagertrafik.

I et forsøg på at vende udviklingen gik 15 kommuner i 1993 sammen og stiftede Inlandsbanan AB der nu forvalter strækningen fra Mora i syd til Gällivare i nord med henblik på turisttrafik. I højsommeren kører Rälsbussen daglig på strækningen Katrinehamn-Gällivare, og fra Mora til Östersund desuden Vildmarkståget. Der er også trafik med veterantog.

Inlandsbanamuseet i Sorsele og Rallarmuseet i Moskosel beretter om sliddet med at anlægge banen.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig