Dansk jagerfly af Spitfire-typen
Det danske flyvevåben overtog efter 2. Verdenskrig et mindre antal britiske jagerfly af Spirfire-typen.
Af /forsvarsgalleriet.dk.

Anden Verdenskrig fra 1939 til 1945 var den første større internationale konflikt, hvor fly spillede en central rolle.

I krigens første tid havde Tyskland stor succes med et tæt taktisk samarbejde med landstyrker og fly i den såkaldte Blitzkrieg, hvor fx tyske Junkers JU-87 Stuka (styrtbomber) ydede taktisk luftstøtte (i dag kendt som close air support) til de tyske tropper i kamp på landjorden.

Under Slaget om England, hvor det tyske luftvåben i perioden 10. juli til 31. oktober 1940 forsøgte at erobre luftherredømmet over England før en eventuel invasion af landet, gjorde især det britiske jagerfly Supermarine Spitfire og det tyske Messerschmitt Bf 109, der begge var specielt bygget til luftkamp og havde tophastigheder på 500-600 km/h. sig særligt gældende.

Modsat det tyske luftvåben formåede de allierede også at opbygge en styrke af bombefly, der var i stand til at angribe Tyskland på det strategiske niveau. Under denne strategiske bombekampagne mod Tyskland i 1941-1945 blev især to bombefly kendt for deres indsats, det britiske Avro Lancaster, et firemotorersfly, der var rygraden i det britiske lufrvåben (Royal Air Force)'s bombekommando, og det amerikanske flyvevåbens firemotorers Boeing B-17 Flying Fortress, der fra 1942 opererede fra britiske baser.

Under især krigen i Stillehavet viste først den japanske og siden den amerikanske flåde potentialet ved at kombinere skibe og fly i de såkaldte hangarskibe. I samme krigsteater var det amerikanske flyvevåbens firemotorers B-29 Superfortress i krigens sidste år i stand til at påføre Japan meget omfattende skader gennem en serie bombeangreb på japanske byer. Det var også et B-29, der kastede atombomberne over både Hiroshima og Nagasaki i august 1945.

Til eskorte af bombeflyene anvendtes fra slutningen af 1943 det amerikanske jagerfly North American P-51 Mustang, der var det første jagerfly, som havde rækkevidden til at kunne flyve fra England til Berlin og tilbage igen.

De nævnte militærfly var alle propelfly med stempelmotorer, men i sommeren 1944 introduceredes det første jetfly, det tyske Messerschmitt 262, et tomotorers turbojetfly med en væsentlig højere hastighed end de samtidige propelfly. Flyet nåede dog ikke at blive produceret i tilstrækkeligt antal til at det kunne påvirke krigens gang.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig