Glenten
Det danske forsvar fik sin første flyvemaskine den 25. marts 1912. Flyet, der tilgik Marinens, blev skænket af generalkonsul V. Ludvigsen. Flyet der fik navnet Glenten, var en kopi af den franske Henri Farmans design og havde en topfart på 80 kilometer i timen. Flyet var i tjeneste frem til 1913 og kan i dag ses på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør.
Af /Forsvarsgalleriet.dk/.

Ved udbruddet af Første Verdenskrig i august 1914 var flyet endnu et særsyn i de fleste lande.

I løbet af krigens fire år gennemgik flyet en både teknologisk og taktisk udvikling, og ved krigens afslutning havde det manifesteret sig som en vigtig faktor i krigsførelsen, idet kampen nu også omfattede luftrummet over kamppladsen — kampen om luftherredømmet.

Militærfly under 1. Verdenskrig var dobbeltdækkere (biplaner), bygget fortrinsvis af træ og lærred og med åbent cockpit. Farten var relativt lav og rækkevidden det samme. Flyene anvendtes både til rekognoscering, til luftkamp samt beskydning og i mindre grad bombning af mål på jorden.

De mest kendte flytyper fra 1. Verdenskrig var de tyske Albatros og Fokker Dr 1, begge typer fløjet af den tyske flyver-es Manfred von Richthofen (Den Røde Baron), samt de britiske Sopwith Camel F1 og Handley Page O/400.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig