Isfahan. Midt i den gamle by rejser Fredagsmoskéens hovedkuppel sig over basarens tage. Det store bygningskompleks er opført af teglsten og indeholder dele fra alle tidsaldre i byens historie under islam. En stor indre gård er på alle sider omgivet af bedehaller, der modtager dagslyset gennem ovenlys i mange forskellige geometriske udformninger.

.

Isfahan er en by i det centrale Iran 350 kilometer syd for Teheran; 1,76 millioner indbyggere (2011). Byen ligger på et højdedrag i et strategisk vigtigt område; med sin udsøgte arkitektur og sine mange haver regnes den for at være Irans smukkeste by. Den har i århundreder været et vigtigt handelscenter. Omegnen har bomuldsproduktion og fåreavl, og byen har tekstilindustri, herunder fremstilling af tæpper. Isfahan var i 1600-tallet Persiens hovedstad og er fortsat et vigtigt religiøst center.

Faktaboks

Også kendt som

Esfahan

Isfahan spiller en vigtig rolle i den islamiske arkitekturs udvikling. Efter muslimernes erobring af byen blev der opført en fredagsmoské, der senere ombyggedes, bl.a. under seldsjukkerne i 1000-tallet. Den er et gårdanlæg, omgivet af bedehaller på alle fire sider; med sine karakterfulde kupler og sin rige udsmykning med mønstermurværk af tegl er den et af bygningskunstens hovedværker. Under safaviderne i 1500- og 1600-tallet udvidedes byen betydeligt. Uden for den gamle by blev den store plads Maidan-i Shah anlagt, omgivet af nye pragtbygninger, bl.a. moskéen Masjid-i Shah, der med sin turkisfarvede kuppel rejser sig højt over den omgivende by. Fra pladsen gav en høj portbygning adgang til shahernes vidtstrakte haveanlæg, hvoraf dele er bevaret. Byen er blevet optaget på UNESCO's Verdensarvsliste.

Isfahantæpper

På hofværkstederne, som shah Abbas oprettede i bl.a. Isfahan og Kashan, blev der fremstillet pragtfulde silke- og fløjlsstoffer samt store vævede og knyttede tæpper til paladserne og som gaver til moskéer og vestlige fyrster. Herfra stammer de såkaldte polenstæpper, bl.a. Kroningstæppet (ca. 1660, Rosenborg). Tæppeproduktionen i 1900-tallet har genoptaget brugen af de komplicerede mønstre. De bedste værksteder signerer deres tæpper, fx Serafian, og her knyttes med fin uld på silke og en knudetæthed på op til 1 million pr. m2.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig