• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Suezkanalen

Oprindelige forfattere HFBu og JBS Seneste forfatter Redaktionen

Suezkanalen. Konvoj på vej mod nord i den østlige gren af kanalen ved Port Said. Foto: 2017.

Suezkanalen. Konvoj på vej mod nord i den østlige gren af kanalen ved Port Said. Foto: 2017.

Suezkanalen, åben kanal, der forbinder Port Said i Middelhavet med Suez ved Det Røde Hav; 193,3 km lang. Siden åbningen i 1869 er kanalen i flere omgange blevet gjort bredere og især dybere.

Store udvidelser er sket siden 1975, således at vanddybden midt i hovedkanalen er 24 m. På tre strækninger med en samlet længde på 113,3 km er der anlagt parallelle kanaler for tovejs sejlads. De vestlige løb anvendes til sydgående trafik. Desuden er der vigepladser, bl.a. i Store Bittersø, den største af de søer, kanalen går igennem. Selv meget store tankskibe kan passere kanalen i ballast. Skibene lodses igennem kanalen i tre konvojer om dagen. Sejlhastigheden er fastsat til 6-8 knob afhængigt af skibstype, lastkondition, vindforhold og tidevandsstrømme. Den gennemsnitlige sejltid er 15 timer.

I 2015 åbnede man betydelige udvidelser af kanalen, således at den nu kan tage 97 skibe om dagen mod tidligere 47. En ny parallelkanal langs en 35 km lang strækning samt en uddybning af en del af den eksisterende kanal skal afkorte gennemsejlingstiden samt ventetiden for skibene.

Suezkanalen indvies, 1869.

Suezkanalen indvies, 1869.

Historie

Idéen om at forbinde Middelhavet og Det Røde Hav med en kanal og dermed forkorte søvejen til Asien med tusindvis af kilometer blev overvejet allerede af Harun al-Rashid omkring år 800, men først under den franske besættelse af Egypten 1798-1801 indledtes egentlige forberedende undersøgelser. I 1854 gav den egyptiske vicekonge, Said Pasha (1822-63), franskmanden Ferdinand Marie Lesseps tilladelse til at konstruere Suezkanalen, og i 1856 fik Compagnie universelle du canal maritime de Suez, ejet af vicekongen og Frankrig i fællesskab, retten til drift af kanalen i 99 år efter åbningen.

Annonce

Byggeriet begyndte i 1859, og i 1869 blev kanalen indviet. I 1875 købte briterne den egyptiske andel af kanalkompagniet, som bevarede kontrollen indtil juli 1956, da Egyptens præsident, Gamal Abdel Nasser, nationaliserede selskabet.

Det udløste Den Anden Arabisk-israelske Krig, Suezkrisen; kanalen var lukket 1956-57, men Egypten beholdt kontrollen, bl.a. mod erstatning til kanalkompagniet, og Suezkanalen har siden været drevet af Egyptian Canal Authority (ECA). Pga. den israelske besættelse af Sinaihalvøen i 1967 var kanalen lukket indtil 1975.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Hans Falk Burcharth, Jørgen Bæk Simonsen: Suezkanalen i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 18. august 2017 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=166762