Chongqing, Chungking, byområde administreret direkte under centralregeringen i det sydvestlige Kina; 82.401 km2, 28,85 mio. indb., hvoraf bybefolkningen udgør 6-7 mio. (2010). I 1997 blev det besluttet at adskille Chongqing by fra Sichuanprovinsen og ophøje den til centralt administreret by på linje med de tre kystbyer Beijing, Shanghai og Tianjin. Samtidig firedobledes arealet. Chongqing har i sammenligning med de øvrige tre centrale byer mere karakter af en provins med flere adskilte byer. Chang Jiang (Yangtze Kiang), Kinas største flod, løber gennem hele byområdet fra SV til NØ, inden den fortsætter ind i Sanxia, De Tre Slugter, i Hubeiprovinsen, hvor verdens største kraftværk er blevet bygget. Chongqing er rig på vandkraft og mineralske resurser, herunder naturgas, kul, mangan, kviksølv og salt. Den østlige del af Chongqing består af plateauer og bjergkæder, som ved byens opgradering rummede 3,7 mio. bønder under den officielle fattigdomsgrænse.

Baggrundene for Chongqings opgradering til provinsniveau er flere: Byen skal forsøge at tiltrække kapital og avanceret teknologi fra udlandet og østkystprovinserne i en national strategi, som fremmer udviklingen i det tilbagestående SV-Kina og dermed retter op på Kinas store regionale skævheder. Byen skal desuden bidrage til at løse de store fattigdomsproblemer i områdets østlige del, og ikke mindst skal Chongqing stå for at løse genhusnings- og beskæftigelsesproblemet for de mere end 1 mio. bønder og byboere, som forflyttes, når jord og arbejdspladser oversvømmes i forbindelse med bygningen af det store reservoir bag Sanxiadæmningen.

Chongqing blev maj 2010 ramt af en kraftig tornado, der dræbte godt 40 mennesker og gjorde ca. 70.000 hjemløse.

Chongqing by

Selve Chongqing by er den største i det sydvestlige Kina; 3,9 mio. indb. (2001). Den ligger, hvor bifloden Jialing Jiang støder til Chang Jiang (Yangtze Kiang) og er den østlige indfaldsport til Sichuanbækkenet (Det Røde Bækken). Den gamle bydel ligger på et forbjerg, og herfra har byen i 1900-t. bredt sig i alle retninger langs floderne. Jernbanebyggeri, indledt med forbindelsen til provinshovedstaden Chengdu i 1952, flodregulering og brobygning over de to floder gjorde Chongqing til regionens vigtigste industri-, transport- og handelsby. Bl.a. overføres der en omfattende varestrøm fra jernbanerne til Chang Jiang, som udgør en billig transportvej østpå.

Byen er præget af sværindustri med jern-, stål-, maskin-, transportmiddel- (biler og motorcykler) og kemisk industri, men har også elektronik-, tekstil- og fødevareindustri.

Chongqing var hovedby i staten Ba omkring år 1000 f.Kr. Først under Mingdynastiet (1368-1644) blev den endeligt integreret med resten af Kina. Byens moderne udvikling begyndte, da Guomindangregeringen forlagde landets hovedstad hertil i perioden 1938-46. Et stort antal flygtninge, regeringsapparatet og hele fabrikker flyttede med. Den næste industrialiseringsperiode opstod under Kulturrevolutionen (1966-76), da centralregeringen ud fra sikkerhedsmæssige overvejelser udbyggede både den civile og den militære industri i Sydvestkina, herunder i Chongqing og nærliggende bjergområder. I 1980'erne og 1990'erne blev byen model, dels for reformer med markedsøkonomiske elementer, dels for Kinas åbning for udenlandske investeringer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig