Det område, som nu udgør Hviderusland, har gennem hele sin historie været kastebold mellem stærke naboer. Omkring år 1000 var det befolket med de østslaviske stammer, som i Den Oldrussiske Krønike kaldes krivitjer, dregovitjer og radimitjer. De havde egne fyrster, der stod i et vist afhængighedsforhold til storfyrsten i Kyjiv. I 1200- og 1300-tallet opstod fyrstendømmerne Polotsk-Vitebsk, Turov-Pinsk og Smolensk. De indgik i 1300-tallet med en udstrakt autonomi i storfyrstendømmet Litauen, hvor love og andre officielle dokumenter blev skrevet på hviderussisk.
I 1386 indgik de hviderussiske områder sammen med Litauen i personalunion med Polen, og der udviklede sig gradvis et polsktalende romerskkatolsk aristokrati. Foruden af polakker bestod den politiske, økonomiske og kulturelle overklasse af russere og efterhånden også af jøder. I 1569 omdannedes personalunionen til en polskdomineret realunion, Lublinunionen, der bestod indtil Polens delinger i slutningen af 1700-tallet; i denne periode brugtes betegnelsen litviny 'litauere' om den hviderussiske befolkning, hvoraf størstedelen oprindelig var græsk-ortodokse bønder. Fra 1596 tilsluttede den hviderussiske bondebefolkning sig i stort tal den unerede kirke, der accepterede paven som åndeligt overhoved, men bevarede den ortodokse liturgi og det kirkeslaviske sprog i gudstjenesten. Den polske indflydelse betød til gengæld, at det hviderussiske sprog mistede sin position som statssprog.
Efter Polens delinger i 1772, 1793 og 1795 ophørte unionen, og de hviderussiske områder indgik i Det Russiske Imperium. Den stærke polske dominans afløstes af en endnu hårdere russificering, der primært blev rettet mod det romerskkatolske aristokrati. Det hviderussiske område inddeltes i administrative guvernementer uden hensyn til befolkningens etniske tilhørsforhold, betegnelsen Hviderusland blev forbudt i 1840, 1859-1906 var der forbud mod at udgive bøger på hviderussisk, og sproget forsvandt som undervisningssprog. I 1839 opløstes den unerede kirke, og de hviderussiske bønder sluttede sig til den russisk-ortodokse kirke.
Omkring midten af 1800-tallet opstod en national bevægelse under ledelse af forfattere og andre intellektuelle og i 1902 en politisk bevægelse, der krævede autonomi og genindførelse af hviderussisk som statssprog. Sprogets udbredelse blev anvendt som kriterium for, hvordan et hviderussisk territorium skulle defineres.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.