Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

servicecenterteori

Oprindelig forfatter SIll Seneste forfatter Redaktionen

/@api/deki/files/25728/=ud_a_226390.mp3?revision=1

servicecenterteori, central place theory, teori om lokaliseringen af virksomheder, der udbyder service. Teorien blev oprindelig udviklet af den tyske geograf Walther Christaller i bogen Die zentralen Orte in Süddeutschland (1933).

Christaller udledte lokaliseringsmønstret logisk, idet han gik ud fra, at den afgørende faktor er at minimere afstanden mellem de udbydende virksomheder og kunderne, og at virksomheder har forskellige tærskler for minimumsomsætning og dermed kundeunderlag, hvis de skal være rentable. Under forenklende forudsætninger (transport er lige let i alle retninger, og kunderne bor jævnt fordelt) kunne han vise, at servicevirksomheder vil lokalisere sig i et hierarki af centre, hvor de laveste niveauer i hierarkiet kun udbyder service med lave tærskler (lille nødvendigt kundeunderlag), mens de højeste niveauer tillige udbyder service med høje tærskler (stort nødvendigt kundeunderlag). Centrene på hvert niveau vil ligge i hjørnerne af ligesidede trekanter og være omgivet af et opland af form som en regelmæssig sekskant. En empirisk undersøgelse i Sydtyskland, hvor de forenklende forudsætninger dengang nogenlunde var opfyldt, viste, at servicecenterlokaliseringen faktisk med tilnærmelse svarede til det logisk udtænkte.

Kulturgeografien var på den tid et fag uden logisk-deduktiv tradition, og Christallers teori forblev upåagtet i flere årtier. Først fra slutningen af 1950'erne blev den en vigtig byggesten i kulturgeografiens nomotetiske (også kaldet kvantitative) revolution. Dennes tilhængere interesserede sig især for lokaliseringsmønstrets regelmæssige geometri, der imidlertid kun vil realiseres under forudsætninger, der oftest er virkelighedsfjerne. Teorien kom snart i miskredit for denne formalisme og for sin statiske ligevægtskarakter, idet der ikke indgår nogen tids- eller udviklingsdimension i den. Desuden begyndte der at dukke servicebrancher op, især erhvervsrettet service, for hvilke minimeringen af afstanden til kunderne ikke var den afgørende lokaliseringsfaktor. Siden er fokus flyttet væk fra de virkelighedsfjerne forudsætninger og deres geometriske konsekvenser. Det er dog blevet alment erkendt, at for mange slags servicevirksomheder er teoriens generelle udsagn om hierarkier af centre stadig gyldigt, og fx i amtskommunernes regionsplaner fandt man ofte inspiration fra Christaller.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Sven Illeris: servicecenterteori i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 17. november 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=482761