• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

patron-klient-forhold

Oprindelig forfatter NiFo Seneste forfatter Redaktionen

patron-klient-forhold, klientelisme, patronage, social relation, der er institutionaliseret i lagdelte samfund, hvor statsmagtens retshåndhævelse er svag. Patron-klient-forhold er særlig udviklet i latinske lande, hvor svage og perifere grupper ofte vil have behov for juridisk eller økonomisk hjælp og til gengæld kan levere politiske stemmer til patronen. Institutionen, der principielt er uofficiel, er ofte behæftet med en aura af umoralsk og korrupt handlen. Den kan tage form af forholdet mellem godsejer og bonde, mellem hvid og indianer og mellem byens handelsmand og landets producent. Afgørende er forholdets asymmetriske karakter og de udvekslede goders forskelligartethed. Se også clientela, klientelisme og agency.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Niels Fock: patron-klient-forhold i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 26. marts 2017 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=139593



    • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

    • Kommentar til redaktionen Vedr. patron-klient-forholdMarker den cirkel
      Send kommentar


  • Copyright

    Denne artikel må du ...

  • Kilde

    Denne artikel stammer fra:
    Leksikon

  • Historik