Gaveudveksling, udveksling af gaver, som etablerer og udtrykker et socialt bånd mellem giver og modtager. Gaveudveksling står i modsætning til markedsudveksling af varer, hvor penge som regel er mellemled, og hvor parterne er socialt uafhængige af hinanden.

Begrebet fik en central rolle i antropologien med den franske sociolog Marcel Mauss' afhandling Essai sur le don (1925) (eng. The Gift, 1954), hvori han fremsatte sin teori om, at gaveudveksling bygger på moralske forpligtelser til at give, modtage og gengive gaver. Mauss opfattede gaveudveksling som en forløber for moderne vareudveksling, hvor parterne handler ud fra egennytte og ønsket om størst mulig gevinst.

Gaveudveksling spiller en fremtrædende rolle i traditionelle samfund. Her foregår udvekslingen ofte ved gavefester (se også potlatch), hvor personer eller grupper dels konkurrerer om at demonstrere rigdom, dels indgår alliancer. Gaveudveksling spiller dog også en væsentlig rolle i moderne samfund, hvor fx udveksling af julegaver udtrykker personlige bånd mellem slægtninge og venner.

Gaveudveksling har været anset for at bygge på gensidighed eller reciprocitet, hvor parterne gav og modtog lige meget og derfor stod lige. Nyere forskning har dog vist, at gaver ofte gives mellem ulige parter, og at udvekslingen kan påvirke magtforholdet mellem dem.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig