Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Culture and Personality-skolen

Oprindelig forfatter Veber Seneste forfatter Redaktionen

Culture and Personality-skolen, udvikledes i 1930'erne som en retning inden for amerikansk antropologi. Grundsynet er, at menneskelige samfund kan anskues som integrerede, homogene enheder, hvis særlige kultur er udtryk for en "modal personlighed", forstået som en kombination af særlige normer, adfærdsmønstre og værdisæt.

Ruth Benedict, der sammen med Margaret Mead er blandt de mest kendte fortalere for dette grundsyn, har således karakteriseret samfundets "dominerende personlighed" hos puebloindianerne som "apollinsk" og hos kwakiutl som "dionysisk" (se apollinsk-dionysisk). Mead blev verdensberømt ved at påvise, at bestemte adfærdsmønstre og karaktertræk ikke er medfødte, men snarere udformes gennem socialiseringen; denne er igen baseret på det pågældende samfunds kultur. Culture and Personality-skolen blev skarpt kritiseret for at være ahistorisk og for at bygge på intuition frem for systematiske observationer. I dag finder interessen for psykologisk antropologi mere specialiserede udtryk.

Under 2. Verdenskrig blev Culture and Personality-skolens grundidé omsat i de allieredes såkaldte nationalkarakterstudier, som blev anvendt til at forudsige fjendens reaktioner under givne forhold.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Hanne Veber: Culture and Personality-skolen i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 16. juni 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=59925