I foråret 1907 nåede et slædehold bestående af Johan Peter Koch, Aage Bertelsen og Tobias Gabrielsen det punkt på Grønlands nordkyst, Kap Bridgman, som amerikaneren Robert Edwin Peary havde nået vestfra syv år tidligere. Dermed var hele den grønlandske kyst omsider kortlagt.
Et andet slædehold bestående af Ludvig Mylius-Erichsen, Niels Peter Høgh Hagen og Jørgen Brønlund udforskede på samme tid Danmark Fjord i den tro, at det var Independence Fjord. På trods af fejltagelsen fik de dog kortlagt Independence Fjord og dermed konstateret, at Peary Land ikke – som hævdet af Peary – var en ø, men derimod en del af selve Grønland. Denne viden blev dog først kendt et par år efter ekspeditionens hjemkomst, da andre fandt Mylius-Erichsens deponerede vardeberetninger.
I modsætning til Kochs slædehold udsatte Mylius-Erichsens slædehold deres tilbagerejse så længe, at de ikke kunne nå de 1.500 km tilbage til skibet, mens der endnu var slædeføre. De måtte derfor ufrivilligt "oversomre" i Danmark Fjord uden at have det nødvendige udstyr hertil. De manglede sommerbeklædning og -fodtøj samt brændstof til madlavning. Da det omsider i september atter blev muligt at køre slæde, var deres forsyninger næsten opbrugt, og de var så afkræftede, at både Mylius-Erichsen og Høeg Hagen under hjemrejsen døde ved Nioghalvfjerdsfjorden. Brønlund slæbte sig få kilometer videre frem til et depot på Lambert Land, hvor også han døde ca. 1. november 1907.
Brønlunds lig blev fundet næste forår, og hos ham fandt man desuden hans dagbog samt ikke mindst Høeg Hagens værdifulde kortskitser. Brønlunds dagbog var affattet på grønlandsk og viste sig kun at indeholde sparsomme og mangelfulde oplysninger om de tre mænds skæbne i de foregående måneder. Hans sidste kommentar i dagbogen var på dansk: "Omkom 79 Fjorden efter Forsøg Hjemrejse over Indlandsisen, i November Maaned. Jeg kommer hertil i aftagende Maaneskin, og kunde ikke videre af Forfrosninger i Fødderne, og af Mørket. Aarsagen (udstreget) De andres Lig findes midt i Fjorden foran Bræ (omtrent 2 Mil) Hagen døde 15. November og Mylius omtrent 10 Dage efter."
Skibet Danmark samt de overlevende 25 mand var tilbage i København 23. august 1908, hvor de fik en velfortjent velkomst.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.