De juridiske beføjelser, en pater familias havde, var altså temmelig vidtgående, og juristen Gaius (100-tallet e.v.t.) bemærkede, at der næppe var en anden nation, hvor fædre havde så megen magt over deres børn som i Rom. Det harmonerer med en anden særhed ved den romerske sprogbrug, nemlig at senatorerne hyppigt blev betegnet som patrēs ‘fædre’.
Dog var familiestrukturen med et patriarkalsk overhoved absolut ikke ukendt i de kulturer, romerne var i kontakt med. Ud fra et sproghistorisk perspektiv ved vi også, at det urindoeuropæiske samfund, som det romerske havde sine rødder i, var organiseret i klaner med et mandligt overhoved. Betegnelsen for dette overhoved kan rekonstrueres som urindoeuropæisk *déms pótis ‘husets herre’. Denne betegnelse lever bl.a. videre i vedisk sanskrit pátir dán ‘husherre’ og i græsk despotes(δεσπότης) ‘husherre, ejermand’ (et ord, der er lånt ind i dansk som despot). Det er denne institution, som den romerske pater familias viderefører, men med et nyt navn, der afspejler en tilpasning til romerske forhold, som muligvis har fundet sted omkring republikkens grundlæggelse i 509 f.v.t.
Ifølge historikeren Livius svor romerne på dette tidspunkt, at de aldrig mere ville underlægge sig en konge. Deres nyvundne frihed bestod bl.a. i, at enhver romersk mand fremover skulle være var herre i eget hus – hvis han ellers var en fri borger og ikke selv var underlagt et mandligt overhoved. Betegnelsen for hans særlige retsstilling, patria potestas, er sammensat af adjektivet patrius ‘fædrene’ og substantivet potestās ‘magt’. Det sidstnævnte er afledt af latin potis, hvis oprindelige betydning var ‘herre’, og som direkte kommer af det 2. led, vi ser i den førnævnte urindoeuropæiske betegnelse *déms pótis. Dvs. patria potestas kan forstås som ‘faderens herredømme’ – et herredømme, som ingen øvrighed kunne indskrænke.
Det var også i forbindelse med republikkens oprettelse, at senatet blev grundlagt som en forsamling af fædrene til de største klaner. Når senatorerne betegnes som patrēs ‘fædre’, er her altså ikke tale om en metafor, men om faktiske familieoverhoveder, der således spillede en central rolle i det romerske demokrati og retssystem.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.