Et græsk tempel fungerede som gudens bolig, symboliseret ved en kultstatue. Den vigtigste religiøse handling, offeret, foregik derimod som regel i fri luft, og et tempel var derfor ikke ubetinget nødvendigt for en græsk helligdom. Dette er årsagen til, at det græske tempel især gør sin virkning udefra, hvorimod den indre rumvirkning har mindre betydning.
Det græske tempel blev udviklet i tiden efter 800 f.Kr. i den senere del af den geometriske periode, muligvis med rødder tilbage i megaron, hovedrummet i de mykenske paladser, som havde en karakteristisk forhal med to søjler placeret in antis, dvs. mellem to murfremspring. Denne type forhal blev et fremtrædende træk ved de senere templer. Forhallen kan stå alene, og templet benævnes så et antetempel, eller den kan være indkapslet i en søjlehal hele vejen rundt om templet, som da kaldes et peristyltempel. Søjlerne hviler normalt på øverste trin (stylobatet) af en platform med tre trin (krepidoma), og de er forsynet med udhuggede furer (kannelurer). På søjlerne hviler arkitraven, og over den frisen; arkitrav og frise kaldes entablementet. Templets gavlfelt, tympanon, kan være udsmykket med skulpturer.
De tidligste templer med søjlehaller blev bygget i 700-t. f.Kr.; på dette tidspunkt var søjlerne af træ, og templets centralrum, cella, af soltørrede tegl. De første større templer var meget smalle og langstrakte, da tagkonstruktionen voldte problemer, og det derfor var enklest at opnå en monumental bygning på denne måde. Dette gælder det tidlige Heratempel på Samos fra ca. 750 f.Kr.
Det doriske tempel blev formentlig først udviklet som træarkitektur, siden blev det omsat til sten. Fra tagets oprindelige bjælkekonstruktion stammer den typiske metope-triglyf-frise, som kendetegner dorisk arkitektur, idet de tredelte triglyffer har dækket tværbjælkernes ender.
Omkring 600 f.Kr. nåede det doriske tempel en mere fast form med Heratemplet i Olympia, selvom det stadig var opført i soltørrede tegl på en grundmur af sten med et peristyl af træsøjler. Disse blev i tidens løb erstattet af stensøjler, efterhånden som de rådnede. De tidligste templer helt i sten, fx Artemistemplet på Korfu fra ca. 600-580 f.Kr., er meget massive med tykke søjler med en kraftig svulmen (entasis) på midten. I løbet af arkaisk tid etableredes et mere fast proportionsskema for det doriske tempel, hvilket medførte, at bygningen blev kortere, søjlerne mere slanke, og overbygningen mindre massiv.
I klassisk tid opnåedes med Zeustemplet i Olympia (470-456 f.Kr.), Hefaisteion (ca. 450-440 f.Kr.) og Parthenon, begge i Athen (447-438 f.Kr.), den såkaldte doriske kanon, et proportionsskema som betyder, at et harmonisk peristyltempel på langsiden skal have det dobbelte antal af frontens søjler samt en ekstra. Samtidig udviklede arkitekterne en række tekniske raffinementer, fx den såkaldte kurvatur, et optisk virkemiddel, der fik bygningen til at syne lettere. Parthenons arkitekt, Iktinos, gjorde mest raffineret brug af denne teknik. Hele bygningen hvælver sig ganske svagt (på Parthenons længde af 69,50 m er kurvaturen kun 11 cm), mens søjlerne hælder ganske svagt indad.
Den doriske arkitektur nåede sit højdepunkt med de højklassiske templer i Attika, og der blev fortsat bygget doriske templer i 300-t. f.Kr. som fx Athena Alea-templet i Tegea på Peloponnes, tegnet af billedhuggeren Skopas. I hellenistisk tid gik doriske templer af brug, men den doriske søjleorden anvendtes dog fortsat, især til søjlehaller, stoaer.
Det joniske tempel blev aldrig så ensartet som det doriske, da der ikke udvikledes nogen tilsvarende jonisk kanon. Den joniske orden opstod i 500-t. f.Kr. i det østgræske område lidt senere end den doriske. I modsætning til doriske søjler er de joniske placeret på høje, profilerede baser; de har flade kannelurer, og kapitælet er ornamenteret med et par volutter. Oven på arkitraven kan enten ses et tandsnit eller en fortløbende skulpturudsmykket frise. Berømte arkaiske joniske templer er Artemistemplet i Efesos (ca. 560-540 f.Kr.) og Apollontemplet i Didyma (ca. 540-520 f.Kr.). Begge templer var meget store (hhv. 50 m×103 m og 38 m×85 m) med dobbelte søjlehaller. I klassisk tid anvendtes den joniske orden på Athens Akropolis til Erechteion (421-406 f.Kr.) og Niketemplet (ca. 430-420 f.Kr.). Med Athenatemplet i Priene (ca. 350-334 f.Kr.) søgte arkitekten Pytheos at etablere et regelsæt for jonisk arkitektur, men det forblev et enkeltstående tilfælde.
Den korinthiske søjle er baseret på den joniske. Kapitæludsmykningen er fire volutter, som vokser ud af et planteornament. Til forskel fra det joniske kapitæl er det korinthiske ens på alle sider, men det anvendes i øvrigt i den joniske søjleorden. Den kendes første gang fra Apollontemplet i Bassai (ca. 430-400 f.Kr.), et dorisk tempel, som indvendigt er forsynet med joniske og korinthiske halvsøjler. Pga. sin alsidighed blev den korinthiske søjle i stigende grad anvendt i løbet af den hellenistiske periode, og den blev næsten enerådende i romersk arkitektur. I hellenistisk arkitektur blandes søjleordenerne hyppigt, og templet blev meget ofte kun et led i en større arkitektonisk sammenhæng.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.