Skolehistorie, videnskabsgren, der undersøger skole, uddannelse, opdragelse og oplysning i samspillet med skiftende tiders samfund.

Skolehistorie har traditionelt været orienteret mod pædagogisk idé- og institutionshistorie, men perspektivet er fra ca. 1950 udvidet pga. et øget samfundsbehov for uddannelse og demokratisering. Skolehistorie opfattes i 1990'erne oftere som et social- og kulturhistorisk redskab til forståelse af civilisering i forskellige kulturer. Centrale emner er pædagogiske forandringer gennem tiderne, skolens betydning for samfundets værdi- og retsbevidsthed, det almendannende indhold i faglige uddannelser samt udvikling af intellektuel og social mobilitet.

Skolehistorien som fundament for dannelse af pædagogiske holdninger var tidligere ikke alene en selvfølge, men også en inspirationskilde, når visioner hos Comenius, Rousseau, Dewey o.a. kastede nyt lys over nutidige problemer — situationer, der bl.a. i læreruddannelsen er blevet sjældnere fra 1970'erne, til skade for de studerendes indsigt i kulturelle og pædagogiske sammenhænge.

Se også Danmark (uddannelse), dansk skolehistorie og Dansk Skolemuseum.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig