Indskoling. I perioden 1954-67 blev mange børn skolemodenhedsundersøgt, dels med henblik på evt. skoleudsættelse, dels for at få et indtryk af fx motorisk udvikling og koncentrationsevne. Mest udbredt var Uppsalaprøven, udarbejdet af den svenske lærer Gösta Levin (f. 1908). Ved opvarmningsopgaven skulle instruktøren sige, mens han med en pusten viste vindretningen: Nu skal I tegne flag på flagstangen og røg op af skorstenen. I skal tegne det, som det ser ud en dag, hvor vinden blæser sådan.

.

Indskoling, særlige foranstaltninger til støtte for elevernes indpasning i skolemiljøet og for skolestartperioden fra børnehaveklasse til og med 2. klasse. Indskolingen har til formål at styrke den enkelte elevs faglige, musiske, motoriske og sociale udvikling.

I perioden 1950-70 var begreberne skoleparathed og skolemodenhed til debat. Man vurderede det enkelte barn for at finde det bedst mulige tidspunkt for skolegangens begyndelse, således at barnet var "parat til skolen"; det skete bl.a. ved gennemførelse af skolemodenhedsprøver for alle børn, der skulle begynde i 1. klasse. Med de senere indskolingsordninger er synsvinklen blevet den modsatte: Man søger i højere grad at tilpasse skolesystemet til børnene.

Fra 1985 blev det muligt efter lokal beslutning at etablere samordnet indskoling for børn i børnehaveklasse, 1. og 2. klasse. Kommunerne fik hermed en almindelig adgang til at udjævne det skarpe skel, der ofte havde været mellem børnehaveklasse og 1. og 2. klasse. Virksomheden i børnehaveklassen, der tidligere blev betegnet som leg og andre udviklende aktiviteter, blev herefter benævnt undervisning i lighed med indholdet i 1. og 2. klasse. Baggrunden for ændringerne var en erkendelse af, at overgangen fra aktiviteter, som man traditionelt ikke har betegnet som undervisning, til undervisning i traditionel forstand er glidende. Samordningen kan gennemføres på flere måder, som har det tilfælles, at folkeskolelærere i et nærmere fastsat omfang virker i børnehaveklassen, og at børnehaveklasseledere i tilsvarende grad virker i 1. og 2. klasse. I den samordnede indskoling kan børns forskellige udvikling tilgodeses gennem arbejde med bogstaver og tal allerede i børnehaveklassen, ligesom leg indgår som en del af undervisningen i 1. og 2. klasse. Undervisningen tilrettelægges i en del af timerne i klasser eller i grupper med elever fra alle tre klassetrin, såkaldt aldersintegrerede grupper. Imod samordnet indskoling anføres undertiden, at indlæringstempoet kan være for langsomt for de dygtigste elever.

Se også folkeskolen.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig