Uddannelsesinflation, betegnelse for det fænomen, at værdien på arbejdsmarkedet af de forskellige trin i de videregående uddannelser er faldende. Ungdommen er derfor nødsaget til at uddanne sig mere end deres forældre for ikke at blive dårligere stillet på arbejdsmarkedet, end de var. Det har resulteret i, at flere og flere er søgt mod de højere uddannelsesniveauer, hvad der har muliggjort, at arbejdsgiverne ved rekrutteringen af arbejdskraft har kunnet skærpe deres uddannelseskrav endnu mere. Hermed er igangsat en cyklus af bestandigt stigende uddannelseskrav.

Denne proces har sociologer forklaret ved den såkaldte "statuskonkurrenceteori", nemlig at børn fra de socialgrupper, der traditionelt har fået mest uddannelse, nu må erhverve sig endnu mere uddannelse for at kunne holde sig foran de nye udfordrere fra de øvrige socialgrupper. For mange fordufter hermed den forventede gevinst ved mere uddannelse, idet yngre generationer med lang uddannelse nu i højere grad bliver allokeret til lavere positioner i arbejdsmarkedets hierarkier end personer på samme uddannelsesniveau i de forudgående generationer. I disse lavere positioner fortrænger de højere uddannede herefter de kortere uddannede. En proces, der i dansk sammenhæng har fået betegnelsen "gøgeungeeffekten".

Teorien om uddannelsesinflation anfægter den herskende opfattelse, at flere årtiers kraftige ekspansion af uddannelserne har været en absolut forudsætning for økonomisk vækst. I samfund med et højt uddannelsesniveau er det nemlig ikke flere investeringer i uddannelse, der driver økonomien. Tværtimod er det samfundsmæssigt overflod i samfund med høj økonomisk vækst, der gør det muligt at imødekomme befolkningens stigende efterspørgsel på uddannelse.

Fænomenet uddannelsesinflation er især behandlet i værker af engelske og amerikanske sociologer. Særlig markant i den engelske sociolog Margaret S. Archers (f. 1943) værker, fx i The Sociology of Educational Expansion. Take-off, Growth and Inflation in Educational Systems (1982). I Danmark er uddannelsesinflation et af de gennemgående temaer hos Erik Jørgen Hansen (1935-2017) i bogen Uddannelsessystemerne i sociologisk perspektiv (2003, 2. udg. 2011).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig