Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning. |
De næsten færdige pavilloner kort før åbningen af EXPO 2000 i Hannover. Den danske pavillon med halvkugle, kube og pyramide, som ses øverst tv., var tegnet af arkitektfirmaet Bysted A/S.
verdensudstilling, EXPO, international, offentlig udstilling af industri- og håndværksprodukter, fremstillingsmetoder, teknik, videnskab, kunst mv.
Historisk set har verdensudstillinger rod i ældre tiders messevæsen (se messe), der i løbet af 1800-t. udviklede sig til almene, landsdækkende udstillinger. Disse udstillinger havde til formål at give et samlet billede af et lands formåen, især på industrielle og håndværksmæssige felter.
Den første kendte udstilling af denne type fandt sted i 1761 i London. Her havde the Society of Arts udsat priser for særligt avancerede maskiner, som de udstillede i deres lokaler. Idéen blev derefter taget op i Frankrig med en række udstillinger, den første i 1798, der skulle demonstrere Frankrigs tekniske og civilisatoriske overlegenhed over 'ærkefjenden' Storbritannien. Da tysk industrialisering tog fart omkring midten af 1800-t., fulgte også udstillinger i en række tyske byer, den første i Mainz i 1842.
London | 1851 |
Paris | 1855 |
London | 1862 |
Paris | 1867 |
Wien | 1873 |
Philadelphia | 1876 |
Paris | 1878 |
Paris | 1889 |
Chicago | 1893 |
Paris | 1900 |
Saint Louis | 1904 |
San Francisco | 1915 |
Barcelona | 1929/30 |
Chicago | 1933/34 |
Bruxelles | 1935 |
Paris | 1937 |
New York | 1939/40 |
Bruxelles | 1958 |
Seattle | 1962 |
New York* | 1964/65 |
Montréal | 1967 |
Osaka | 1970 |
Philadelphia | 1976 |
Tokyo* | 1985 |
Vancouver | 1986 |
Sevilla | 1992 |
Lissabon | 1998 |
Hannover | 2000 |
*uden for rammerne af Pariskonventionen af 1928 |
Drivhusbyggeren og arkitekten Joseph Paxton stod bag opførelsen i 1851 af det mægtige Crystal Palace, der i materialevalg og udtryk stod som et monument over en ny tids maskinæstetik, en ny tids krav til formen som udtryk for funktionen. Skulpturen i forgrunden er del af det haveanlæg, der omgav kæmpedrivhuset i Sydenham syd for London, hvortil det blev flyttet efter verdensudstillingen.
Den første egentlige verdensudstilling fandt sted i 1851 i London, hvor der i Hyde Park opførtes en imponerende, 70.000 m2 stor udstillings-bygning i støbejern og glas. Manden bag dette bygningsværk, der stadig betragtes som et hovedværk i 1800-t.s arkitekturhistorie, var Joseph Paxton. Han kunne her udnytte sine erfaringer som konstruktør af væksthuse i stor skala, og hans værk blev snart kendt som Crystal Palace. Udstillingen var åben for offentligheden fra 1. maj til 11. oktober 1851, og da den lukkede, havde 17.000 udstillere fra alverdens lande haft lejlighed til at fremvise deres ypperste produkter for over 6 mio. besøgende. Udstillingsbygningen blev siden flyttet til Londonforstaden Sydenham, hvor den i 1936 gik til grunde ved en brand.
Verdensudstillingen i 1851 var den eneste, der blev afholdt under ét tag. Alle de følgende fandt sted på store udstillingsarealer med mange bygninger, og efterhånden udvikledes den praksis, som man kender i dag, hvor hver nation har sin egen pavillon.
© AKG
Til verdensudstillingen i Paris i 1889 lod ingeniøren Gustave Eiffel opføre sit 300 m høje ståltårn.
Blandt de mest bemærkelses-værdige senere udstillinger var verdensudstillingen i Paris i 1889, hundredåret for Den Franske Revolution, hvor ingeniøren Gustave Eiffel til lejligheden opførte sit 300 m høje ståltårn, Eiffeltårnet, der stadig er byens vartegn.
I 1928 vedtog man i Pariskonventionen et sæt retningslinjer for, hvordan en verdensudstilling skal arrangeres, og i Paris findes Bureau international des expositions, som holder øje med, at bestemmelserne i konventionen overholdes.
Den danske pavillon på EXPO 2000 i Hannover.
Verdensudstillingerne, der afholdes med ikke helt regelmæssige mellemrum, er udstillingsvinduer, hvor civilisationens seneste frembringelser samlet kan beses, og de er som sådanne produkt af 1800-t.s teknikbegejstring og fremskridtstro. Selvom begge dele siden blegnede noget, blev der også i 1900-t. arrangeret verdensudstillinger, om end verdenskrigene midlertidigt gjorde grundtanken om den fredelige kappestrid mellem landene uaktuel.
Verdensudstillingen i 2010, EXPO 2010, afholdtes i Shanghai i Kina. Den danske pavillon bar navnet Welfairytales og blev udformet af tegnestuen BIG - Bjarke Ingels Group (se Bjarke Ingels) som en spiralformet bygning, der havde Den Lille Havfrue som omdrejningspunkt og hovedattraktion.
Knud J.V. Jespersen: verdensudstilling i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 12. februar 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=179416 |
Denne artikel stammer fra:
Leksikon