Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

public relations

Oprindelig forfatter CSP Seneste forfatter Redaktionen

public relations, PR, en virksomheds, organisations eller sjældnere enkeltpersons forhold til sine omgivelser, som ligger ud over dens eller vedkommendes egentlige kerneområde.

Afgrænsningen er imidlertid ikke skarp; fx kan sponsorering af sportsklubber være en del af en virksomheds reklameindsats, mens støtte til kulturelle arrangementer har en bredere appel som imageskabende PR-aktivitet.

Forholdet til offentligheden i bred forstand og det billede, image, som virksomheden eller organisationen har i den offentlige bevidsthed, bliver af stadig større betydning.

Annonce

Det hænger dels sammen med udviklingen inden for media, hvor de elektroniske medier med deres hurtige og store gennemslagskraft kan sprede en historie eller et rygte på ganske kort tid med ofte uoverskuelige konsekvenser, dels med en øget fokusering på, hvordan virksomheder og organisationer opfører sig, hvilken etik de direkte og måske især indirekte repræsenterer.

Det er ikke længere nok at kunne producere varer eller tjenester og klare sig i den økonomiske konkurrence. Forbrugere, aktionærer, offentlige myndigheder og andre interessenter lægger stadig større vægt på, at det sker på en samfundsmæssigt forsvarlig måde.

PR sigter mod at varetage forbindelsen til disse interessentgrupper og imødekomme deres forskelligartede krav. Virksomheder kan have egne PR-afdelinger, eller de kan købe kampagner eller andre PR-ydelser hos særlige PR-firmaer eller PR-bureauer.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Carsten Stig Poulsen: public relations i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 15. juni 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=146879