Den amerikanske publicist Ivy Lee (1877-1934), som anses for at være en af grundlæggerne af public relations i kraft af sit arbejde for Rockefeller-familien i slutningen af 1900-tallet, definerede sammen med sin konkurrent og ven Edward Louis Bernays (1891-1995) public relations som en ledelsesfunktion, der påvirker den offentlige mening; som definerer policies, procedurer og interesser for en organisation; og som inkluderer en handlingsplan, der sigter mod at opnå offentlig anerkendelse og accept.
Ligesom Ivy Lee arbejdede Bernays for at vinde offentlig tilslutning til nye jernbanestrækninger i slutningen af 1800-tallets USA – også, når disse projekter mødte modstand fra bl.a. de oprindelige folk i de områder, hvor strækningerne skulle anlægges.
Legendarisk er Bernays' kampagne "Fakler for friheden" i 1929. Finansieret af den amerikanske tobaksindustri fik Bernays amerikanske kvinder at demonstrere i amerikanske byer med cigaretter i hænderne som symbol for frigørelse og ligeberettigelse.
P.T. Barnum anses som den tredje grundlægger af public relations. Barnum var en amerikansk show- og forretningsmand, cirkusdirektør, filantrop og politiker. Han fik øgenavnet "Prinsen af Humbug", fordi han var kendt for at lave fupnumre, når det handlede om at promovere sine interesser. Barnum tilskrives bl.a. bonmot'et There's no such thing as bad publicity ('der findes ikke dårlig omtale') – men han er også den mest omstridte af grundlæggerne af public relations.
Trekløveret Lee, Bernays og Barnum havde – selv om Bernays også skrev en række bøger om PR – det til fælles, at de var praktikere. Nok var der forskelle i deres tilgange til PR; Barnum var cowboy og propagandist, Lee satsede mest på spredning af information, Bernays på overtalelse med videnskabelige fakta. Men de havde det til fælles, at de var nogle af de mest fremtrædende udøvere af en ny praksis – public relations. En praksis, der tydeligvis var efterspurgt af virksomheder og andre organisationer. Til fælles havde trekløveret imidlertid også, at det primært handlede om at overtale. Etiske overvejelser og videnskabelig evidens spillede i denne periode næsten ingen rolle. Det var propagandaens tidsalder, som i de efterfølgende årtier blev anvendt både af virksomheder og andre organisationer.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.