Niche, (fr., vist af nicher 'bygge rede', afledt af lat. nidus 'rede'), inden for økonomi et lille marked, hvis størrelse eller adgangsforhold i øvrigt yder virksomheden en beskyttelse over for større konkurrenter. Nichevirksomheden udvikler færdigheder i nær overensstemmelse med de særlige vilkår, der gælder på det pågældende marked, og positionen på markedet er ofte baseret på produkter, hvor brugernes behov er stærkt individualiserede, eller hvor produkternes fornyelsestakt er stor.

Nicheproduktion

vil således ofte være et relativt begreb, som er sat i forhold til andre størrelsesordener; fx taler man om en nicheproduktion i forhold til verdensmarkedet, et geografisk eller markedsmæssigt afgrænset område eller inden for den enkelte virksomhed.

Produktion af minkskind er fx en nicheproduktion set som landbrugsprodukt på verdensmarkedet, mens det i Danmark er en konventionel produktion. På den enkelte landbrugsbedrift vil minkskindproduktion ofte være en hovedproduktion. Eksempler på danske nicheproduktioner inden for landbruget som helhed har været vildfugleopdræt, krebseproduktion, snegleproduktion, landbaserede akvakulturanlæg, frøforædling og avlsstationer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig