Internationalisering, dels globalisering, dels virksomheders relationer til og samspil med de internationale omgivelser. En virksomhed internationaliseres gennem et tiltagende samspil med dens udenlandske omgivelser, dvs. gennem en gradvis udvikling af virksomhedens internationale engagement mht. den geografiske spredning i markeder (afsætning og forsyning), produkter og operationsformer samt mht. de styrings- og ledelsesmæssige konsekvenser heraf.

Tidligere skete virksomheders internationalisering fortrinsvis gennem eksportaktivitet, dvs. med udgangspunkt i vareproduktion i hjemlandet, men nu vil også andre basale virksomhedsfunktioner blive internationaliseret; fx kan produktionen henlægges til udlandet, og der kan ske køb og salg af teknologi og viden fra udlandet evt. gennem samarbejde. Virksomhedens produktionsfaktorer internationaliseres ligeledes, når kapitalgrundlaget og finansieringen skaffes i udlandet, når medarbejdere finder arbejde i udenlandske datterselskaber, eller når forsknings- og udviklingsafdelinger lokaliseres tæt på udenlandske videns- og forskningscentre.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig