Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

affiliate marketing

Oprindelig forfatter lordsasa Seneste forfatter MHansen

affiliate marketing, markedsføringsform, hvor virksomheder udelukkende betaler for resultater og salg.

Disse opgøres oftest i antal solgte varer, men også om antal nyerhvervede medlemmer på Facebook eller tilmeldinger til et nyhedsbrev.

I praksis forgår affiliate marketing ved, at virksomhed A tilmelder sig et affiliatenetværk og aftaler, hvor meget de vil betale for et salg af deres ydelse, service eller vare. Efterfølgende opretter affiliatenetværket virksomhed A's service eller vare som en kampagne, som affiliate-netværkets affiliates kan bruge.

Annonce

Disse affiliates kan være alt fra store webportaler, tilbudsaviser, prissammenligningssider osv., eller med andre ord hjemmesider som har mange besøgende.

Når de besøgende køber virksomhed A's service eller varer, får affiliaten en aftalt provision. Affiliatenetværket tager en del af provisionen og afregner resten til affiliaten i slutningen af den pågældende måned.

Affiliate marketing er blevet meget populært siden ca. 2005, både fordi virksomhed A lægger alt ansvaret på affiliatenetværket og udelukkende afregner til affiliates, hvis virksomhed A selv tjener penge, og fordi de såkaldte affiliates kan tjene mange penge, hvis de finder de rigtige kampagner og målgrupper.

På grund af søgemaskineoptimering, SEO, hvor der kæmpes om den bedst mulige placering på søgemaskiner, primært Google, er affiliates konstant i konkurrence mod hinanden.

Eksempler på danske affiliatenetværk:

Partner-ads.dk

Tradedoubler.dk

Adservice Media

Referér til denne tekst ved at skrive:
Sasa: affiliate marketing i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 19. maj 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=312253