Vision er en organisations målsætning. Ledelsen af en organisation fastsætter mål for denne. Der er ofte tale om et overordnet mål og en række sekundære mål – og der er typisk tale om mål på kort og langt sigt.

Ved siden af formuleringen af en vision, formulerer ledelsen i store organisationer normalt en mission, som henviser til dens eksistensberettigelse. Hvor visionen er rettet mod fremtiden er missionen både nutid og fremtid.

Visionen er et overordnet fremtidigt mål

En organisations vision er et billede på en ønsket fremtidig tilstand for organisationen. En vision kan dermed siges at være et overordnet fremtidigt mål formuleret som et billede, som er let at forstå og kommunikere, både indadtil og udadtil.

Visionen er ideelt set klar, entydig og forståelig for alle. Derved kan den fungere som en drivkraft for organisationen og styrke motivationen hos både ledere og medarbejdere.

LEGOs vision

LEGOs vision kan være en illustration. Visionen er til dels indlejret i navnet, idet LEGO er en sammentrækning af to ord: "leg" og "godt". Mere præcist er LEGOs overordnede vision formuleret som at "opfinde legens fremtid" (på engelsk: "Invent the future of play"). Denne vision søges realiseret ved at udvikle nye måder at lege på, nye materialer til leg og nye forretningsmodeller for leg.

LEGO's mission er at "inspirere og udvikle fremtidens bygmestre" (på engelsk: "Inspire and develop the builders of tomorrow").

Læs mere i Den store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig