Videnstyring er metoder til indsamling og udnyttelse af medarbejdernes viden i en organisation. Mere præcist er det processen med at organisere, skabe, bruge og dele organisationsmedlemmernes fælles viden. Det kan blandt andet omfatte it-systemer til at opsamle, lagre og dele data, information og viden.

Faktaboks

Også kendt som

Knowledge management

Implicit og eksplicit viden

Viden kan være implicit eller eksplicit. Implicit viden er den viden, medarbejderne udvikler ved at arbejde i organisationen og danne sig erfaringer. I læringsteori taler man i overensstemmelse hermed om at "lære ved at gøre" (på engelsk "learning by doing").

Tab af implicit viden

Den implicitte viden er værdifuld for en organisation, men samtidig er der risiko for, at denne viden går tabt, når ledere eller medarbejdere forlader organisationen. Derfor bestræber mange organisationer sig på, at den implicitte bliver opsamlet og lagret – og at den bliver delt mellem organisationens ansatte. Dette gøres lettest ved hjælp af it-systemer.

Indsamling af implicit viden

I de seneste årtier er ledere i stigende grad blevet bevidste om værdien af at udvikle, indsamle og systematisere brugen af medarbejdernes viden. Dette gælder specielt i videntunge organisationer, hvor det er af afgørende betydning at tiltrække medarbejdere med højt videnniveau og løbende at udvikle den fælles videnbase.

I overensstemmelse hermed udarbejdes der i stigende grad strategier for at videnstyring, altså planer for hvordan organisationen bedst udnytter og beskytter dens videnmasse.

Læs mere i Den store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig