Mærkevare, produkt, der i forbrugerens bevidsthed adskiller sig fra alle andre tilsvarende produkter på markedet, fx i form af egenskaber, design, kvalitet, indpakning eller blot navn og varemærke.

Opbygning af mærkevarestatus er en vigtig aktivitet i markedsføring. Ved at få denne særlige status i forbrugerens bevidsthed, positionering, opnår markedsføreren af produktet at begrænse konkurrencen fra andre produkter på markedet, som måske mht. de fleste egenskaber er identisk med mærkevaren. Forbrugeren vil opleve forskellene mellem mærkevaren og andre varer som væsentlige og vil derfor være villig til at ofre mere for at erhverve mærkevaren, samtidig med at vedkommende vil være utilbøjelig til at skifte til andre produkter (mærkeloyalitet).

Fra producentens side skal der anvendes store beløb til markedsføring og reklame for at opbygge og vedligeholde status som mærkevare, og disse merudgifter skal modregnes i den mulige ekstraindtjening, når mærkevarens rentabilitet vurderes. Væsentlige omkostningsfordele kan opnås, hvis en etableret mærkevare udbredes til andre produktkategorier, fx når LEGO begynder at producere børnetøj. De fleste mærkevarer er indregistrerede varemærker. Se også vare.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig