Samarbejdsudvalg, SU, udvalg i private virksomheder med mindst 35 ansatte og i offentlige institutioner med mindst 25 ansatte, der er nedsat med det formål at skabe grundlag for et velfungerende samarbejde mellem ledelse og ansatte.

Samarbejdsudvalg sammensættes af lige mange repræsentanter fra ledelsen (a-gruppen) og fra det ikke-ledende personale (b-gruppen). På b-siden er de ansattes valgte tillidsrepræsentanter normalt fødte medlemmer. Samarbejdsudvalg har flere formål, bl.a. at medvirke til at skabe gode arbejdsforhold og god personalepolitik, at tilrettelægge principper for efteruddannelse af de ansatte, at udveksle synspunkter vedrørende effektivisering af teknologi og produktion samt at orientere de ansatte om virksomhedens eller institutionens forhold.

Pligten til at etablere samarbejdsudvalg følger af Samarbejdsaftalen mellem DA og LO (i dag FH), oprindelig indgået i 1947 og senest revideret i 2006. Tilsvarende aftaler findes mellem andre arbejdsgiverforeninger og LO samt inden for det offentlige. I det offentlige er seneste aftale fra 2021. Virksomheder, der ikke er organiseret i en arbejdsgiverforening, er ikke forpligtet til at oprette samarbejdsudvalg, medmindre de har indgået overenskomst eller aftale herom.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig